Sinds mei 2009 werd in samenwerking tussen de stad en vzw werkmmaat een fietspunt opgericht aan het station. Vanaf 2011 werden er ook fietsen aangeboden van het deelfietsenproject ‘Blue-bike’ van de NMBS. In 2012 werd de dienstverlening uitgebreid door te werken met sleutelautomaten voor ontlening 24/24, 7/7.
Het bestuursakkoord voorziet het onderzoeken van het aanbieden van huurfietsen/deelfietsen. Tegelijk doet zich de opportuniteit voor om bovenlokale middelen aan te spreken via de oproep voor innovatie in de sociale economie. In het kader daarvan wordt voorgesteld om het huidige blue-bikesysteem uit te breiden naar 2 bijkomende locaties. Op die manier kan het gebruikt worden om de zachte mobiliteit in onze stad te versterken en de bereikbaarheid van de stad te verbeteren op vlak van openbaar vervoer en het gebruik van randparkings. Daarnaast wordt via dit project ook de sociale economie gesteund gelet op het feit dat zij de diensten leveren die de goede werking van het systeem kunnen garanderen.
Voortaan kunnen bezoekers of inwoners die hun auto parkeren op de parking De Mol of op de Zaat de binnenstad intrekken op een ‘blue-bike’. Het kernwinkelgebied in het centrum wordt hierdoor beter toegankelijk gemaakt per fiets. Dit geeft ook extra aandacht aan de winkels die gelegen zijn op deze as. Door een vlotte aansluiting te maken tussen bus en deelfiets vergroot de mobiliteit van gebruikers van het openbaar vervoer. Op deze manier wordt de parkeer- en mobiliteitsdruk op onze binnenstad verlicht.
Ter hoogte van het busstation op de Veemarkt zullen 16 deelfietsen beschikbaar zijn. Op parking de Mol gaat het om 24 fietsen. Vanop deze parking wordt dus via Blue-bike aan zowel bezoekers als werknemers van het nieuwe stadskantoor een budgetvriendelijke manier geboden om het stadskantoor te bereiken.
Een abonnementsformule op jaarbasis kost 10 euro aan de gebruiker, daarnaast nogmaals een bijdrage per rit/dag. De Vlaamse overheid is bereid om subsidies te verlenen bij lokale derdebetalerssystemen. Er wordt dan ook geopteerd om voor dit bluebikeproject een derdebetalersregeling op te zetten. Dit maakt van de Bluebikes een relatief goedkoop systeem voor de gebruikers, zeker gelet op de parkeerkost die toch ook zou moeten betaald worden in het Lierse stadscentrum. Door samen te werken met vzw werkmmaat kan de bijdrage van de stad worden gecompenseerd.
Via een projectoproep kunnen de voornaamste investeringen in 40 bijkomende fietsen worden gedragen met subsidies. Door lokale sponsoring via reclame op de Blue-bikes zou de stad de onkosten gekoppeld aan het systeem wellicht kunnen opvangen.
Foto: www.blue-bike.be