Op dinsdag 21 mei werd door het IJzerenleencomité een druk bijgewoonde meeting georganiseerd waarbij de handelaars van de IJzerenleen en omliggende zich grote zorgen maakten over allerlei berichtgeving over de verdere uitdieping (fase 2) van de autoluwe binnenstad. Vooral het autovrij maken van de IJzerenleen werkte heel wat handelaars danig op de heupen. Zij verwijten de stad o.a. een gebrek aan inspraak en communicatie.
“Zonder vooruit te willen lopen op hetgeen deze fase 2 uiteindelijk zal opleveren, moet de gemeenteraad er zich van bewust zijn dat sommige onderdelen van dit plan bijzonder gecontesteerd worden en de gemoederen danig verhitten. Niet enkel bij de handelaars, maar ook bij de bevolking leeft er bovendien veel ongenoegen over de afhandeling en invoering van fase 1 van de autoluwe binnenstad” weet Vlaams Belang-fractieleider in de Mechelse gemeenteraad Frank Creyelman te vertellen.
“Het veranderen van verkeersstromen en autovrij maken van straten stoot altijd op weerstand, maar nog nooit was het onbegrip van de Mechelaars voor het mobiliteitsgestuntel van het stadsbestuur zo groot als vandaag. De vraag is of er een draagvlak is voor het verder autoluw en autovrij maken van de binnenstad. Vandaar dat het Vlaams Belang in de gemeenteraad van 28 mei zal voorstellen om – alvorens de fase 2 plannen door te voeren – ze voor te leggen aan de Mechelaars in een bindend referendum. Het lijkt me ook nogal sterk dat bvb. iemand zoals schepen Jorissen met wie ikzelf nog mee betoogd heb tegen de stop op de IJzerenleen een paar jaar geleden nu zou akkoord gaan met het helemaal autovrij maken van de IJzerenleen” besluit Frank Creyelman.
Vlaams Belang Mechelen vraagt referendum
vorig bericht