Het stadsbestuur blijft fors investeren in deelgemeente Heffen. Na de vernieuwing van het dorpsplein, de Kazernestraat en een deel van de Steenweg op Heindonk, wordt nu het traject richting Heindonk verder aangepakt. “Deze ingreep moet de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verbeteren“, aldus schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
De heraanleg van de Steenweg op Heindonk tussen Brouwerijstraat en Ten Doorn bestaat uit de vernieuwing van de riolering en de invoering van een gescheiden rioleringsstelsel, zodat in de toekomst het afval- en het regenwater apart wordt afgevoerd. Momenteel wordt het vuilwater nog via de Voosdonkbeek in de Heibeek geloosd.
Naast de rioleringswerken worden ook de rijbaan en de voet- en fietspaden aangepakt en zullen er enkele boomvakken ingepland worden. De ontwerpplannen werden uitvoerig besproken op een infovergadering. Op deze vergadering werd gevraagd om het kruispunt Steenweg op Heindonk – Brouwerijstraat – Fonteinweg, mee in het ontwerp te integreren, om zo de veiligheid te verhogen.
“We hebben uiteraard rekening gehouden met de vraag van de buurtbewoners. We voorzien daarbij ook nog oversteekplaatsen voor voetgangers en een fietsoversteek en we brengen een fietssuggestiestrook aan, wat ertoe moet leiden dat de voetgangers en fietsers op een veilige en comfortabele manier het kruispunt kunnen oversteken“, zegt Greet Geypen.
Verhoogde fietspaden
Vanaf dinsdag 31 juli start aannemer Kembo met het plaatsen van signalisatie, het installeren van de droogzuiging en het beuken van de rijbaan. De rioleringswerken worden een week later opgestart ter hoogte van het kruispunt met de Brouwerijstraat. De rijbaan wordt alleen opengebroken in het gedeelte waar de rioleringswerken plaatsvinden. Aan huisnummer 102 wordt een pompput gemaakt om de vuilwaterleiding over te pompen. “De oude riool zal gerenoveerd worden aan beide kanten van de straat en zal dienst doen als waterafvoer van de straat en woningen. Deze wordt gerenoveerd door middel van een kous, een reeds veelbeproefde en goede methode om niet nodeloos te moeten breken“, legt Greet Geypen uit.
Verhoogde voet- en fietspaden moeten de omgeving veiliger maken. “Wij creëren verhoogde fietspaden langs beide zijden van de rijweg met een breedte van anderhalve meter. Waar mogelijk leggen wij op hetzelfde niveau een breed voetpad. Een haag zal een buffer vormen tussen het fietspad en de rijbaan. De steenweg is gelegen binnen de bebouwde kom, vandaar onze bijzondere aandacht voor fietsers en voetgangers “, verklaart schepen Greet Geypen. Met de heraanleg van de rijbaan verdwijnen de oude betonplaten en komt er asfalt in de plaats.
Grasplein aan Ten Doorn
Ter hoogte van de recent gerestaureerde kapel Ten Doorn wordt een verkeersplatform aangelegd, waarbij haagjes een snelheidsremmend poorteffect moeten creëren. Ook het graspleintje wordt verfraaid op vraag van de dorpsraad. “Wij leggen een kasseipad naar de Steenweg en plaatsen een nieuwe zitbank. Voorts installeren we een bijkomende fietsenstalling en een ingewerkte picknicktafel. Het graspleintje moet zo een verblijfsfunctie krijgen“, zegt Greet Geypen.
Omleiding
De werfzone wordt vanaf 6 augustus voor het doorgaand verkeer in beide richtingen afgesloten. Het verkeer afkomstig uit Heindonk zal omgeleid worden via de Nuffelstraat om zo de Steenweg op Blaasveld te bereiken. Het verkeer dat uit Mechelen en Heffen komt zal via de Steenweg op Blaasveld, de Keramiekstraat, Ten Doorn en de Nuffelstraat omgeleid worden. Er worden tijdelijke verkeerslichten geplaatst op de N16/Nuffelstraat om de verkeersstroom beter te leiden. De werken zullen eind januari klaar zijn wellicht een half jaar duren. De kostprijs hiervan bedraagt 1.487.000 €