De ombudsman heeft zijn jaarverslag 2011 klaar. Afgelopen jaar behandelde hij 259 klachten, dat zijn er 19 of 8 % meer dan het jaar voordien. De stijging heeft vooral te maken met de gevolgen van de forse regenbuien afgelopen zomer en met de invoering van het autoluwe gebied eind vorig jaar. Snelle en duidelijke informatie leveren blijft prioriteit. Voor het eerst kwamen ook meer klachten digitaal binnen.
Meer klachten
De Mechelse ombudsman behandelde in 2011 259 klachten. Dat zijn er 19 of 8 % meer dan het jaar voordien. De klachten gingen vaak over de gevolgen van het slechte weer tijdens de zomermaanden van 2011. De Mechelaars bleven immers niet gespaard van wateroverlast: kelders, garages en zelfs huizen liepen onder water. En dat bij sommige burgers meerdere keren op slechts enkele weken tijd. Uit de reacties blijkt dat in dergelijke situaties nood is aan snelle en duidelijke informatie. Zal de stad bijvoorbeeld maatregelen treffen om deze wateroverlast in de toekomst te voorkomen?
Ook de invoering van de autoluwe binnenstad bracht, zoals verwacht, frustraties teweeg. Elke verandering lokt immers reacties uit en dat was hier niet anders. De voornaamste klachten kwamen van bewoners die in de autoluwe zone woonden en met hun auto niet meer of moeilijk bij hun woning geraakten (tussen 11 en 18u), en van mindervaliden die vonden dat hun bewegingsvrijheid werd beperkt. Ook het systeem om een vrijstelling voor je nummerplaat aan te vragen, zorgde voor klachten.
Top drie
In 2011 gingen de meeste klachten over het departement Stedelijke Infrastructuur: 57 klachten of 22 % van het totaal aantal klachten. Met 40 klachten of 15 % komen de signalen op de tweede plaats. Dat zijn klachten waarvoor de stad niet verantwoordelijk kan worden gesteld, zoals klachten over wateroverlast en het invoeren van de autoluwe binnenstad. VINCI Park sluit de top drie af met 38 klachten of bijna 15 % van alle klachten. Onmiddellijk daarna volgt het departement samenleving (37 klachten). Dit departement telde in 2010 dan weer het meeste klachten.
Het aantal klachten over het departement Stedelijke Ontwikkeling daalt van 33 (2010) naar 24 (2011). Bij de bouwdienst zien we een halvering van de klachten: van 19 naar 10.
Aandachtspunten
De stadsdiensten zijn goed bezig, maar hier en daar kan het altijd nog beter. Meer aandacht voor enkele belangrijke punten zal de dienstverlening alleen maar ten goede komen:
Digitale opmars
Voor het eerst sinds de oprichting van de ombudsdienst in Mechelen (1997) zijn meer dan de helft van de klachten binnengekomen via e-mail, meer bepaald 52 %. Het gaat hier zowel om rechstreekse e-mails naar ombudsman@mechelen.be als om klachten die ingevuld zijn op het webformulier op de website van de stad. Een vierde van de burgers komt effectief langs bij de ombudsman en 23 % dient een klacht in via de telefoon.
Praktische info
Het jaarverslag is voorgesteld in de commissie veiligheid, financiën en algemene zaken van 12 juni. Iedereen kan het raadplegen op de website van de stad Mechelen op www.mechelen.be.
|
Waarvan lag de Mechelaar in 2011 wakker? Jaarverslag ombudsman 2011
vorig bericht