In een advies aan De Lijn verklaart de stad Mechelen zich akkoord met het voorgestelde model waarbij er geen bussen meer van de rand naar het centrum rijden. De stad wil zelfs nog een stap verder gaan. Ook op de Veemarkt is het openbaar vervoer eigenlijk niet meer welkom. De autoluwe binnenstad ligt intussen vol parkeergarages maar wordt met de bus steeds moeilijker bereikbaar. De beslissing valt op 20 maart.
De Lijn moet van de Vlaamse Regering zwaar bezuinigen. Ook het stadsnet Mechelen ontsnapt niet aan die opdracht en is op dit moment eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen succes. De kleine busjes door de stad zitten vaak overvol. Om te besparen wil De Lijn daarom grotere bussen inzetten zodat het huidige aantal reizigers met minder voertuigen kunnen worden vervoerd. Helaas zal wie naar het centrum wil, moeten overstappen op een pendelbusje.
De inzet van grote bussen botst immers nog steeds op een veto van de stad, die het recent bij de herinrichting van de Hoogstraat ook vertikte om rekening te houden met het openbaar vervoer. De bussen moeten nu door de veel smallere Onze-Lieve-Vrouwestraat. Ook qua haltecomfort, een verantwoordelijkheid van de stad, scoort Mechelen erg zwak. Een van de weinige goed uitgeruste haltes, het knooppunt Veemarkt, wil de stad bovendien verbannen naar het station Nekkerspoel. De stad wil goed openbaar vervoer, maar er mogen eigenlijk geen bussen rijden.
Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus (BTTB): “Indien de stad haar veto tegen iets grote bussen handhaaft, heeft De Lijn weinig andere mogelijkheden dan alle stadslijnen om het centrum heen te leiden. In haar advies aan De Lijn van 9 maart heeft Mechelen zich akkoord verklaard met de invoering van een overstapmodel, hoewel een grote meerderheid van de reizigers daar resoluut tegen gekant is.”
In talrijke steden is een frequente en rechtstreekse bediening van het centrum precies de sleutel tot het succes. “BTTB heeft in overleg met een aantal ervaringsdeskundigen dan ook een alternatief uitgewerkt waardoor de stadslijnen met grotere voertuigen kunnen worden bediend en alle wijken en kernen rond het centrum een rechtstreekse bus naar de binnenstad behouden. Om de bus beter in de historische stad te integreren pleiten wij ervoor een aantal oudere voertuigen zo snel mogelijk door hybride bussen te vervangen”, zegt Stynen. Een grote bus met gemiddeld 50 passagiers blijft tenslotte veel milieuvriendelijker dan 40 auto’s met gemiddeld 1,2 passagiers.
Het alternatief van BTTB voor het huidige stadsnet kan je hier bekijken.