Donderdag wordt het startschot gegeven van de verdere vernieuwing van de as Bankstraat – Expoelstraat. De werkzaamheden sluiten aan op het deel van de Bankststraat en de Zepstraat die verleden jaar aangepakt werden. “Deze blijvende investeringen in Hombeek moeten de leefkwaliteit van de bewoners verhogen”, aldus schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
De heraanleg van de baan naar Kapelle-op-den-Bos krijgt alsmaar meer vorm. Aannemer Van Geel begint 12 januari aan de derde fase van de doortocht door Hombeek. De eerste fase dateert nog van 2009 met de werken aan de Mechelseweg en de Frans Reyniersstraat. De tweede fase was in 2011 klaar met de vernieuwing van het deel van de Bankstraat vanaf de spoorweg tot aan de Zepstraat 34. “De huidige werfzone loopt vanaf hier verder tot aan de Kruynighemstraat”, zegt Greet Geypen.
Er komt een gescheiden rioleringsstelsel voor afval- en regenwater. De rioleringswerken tussen
de Zepstraat en Heike moeten rond maart klaar zijn. Van april tot eind mei wordt het tweede deel aangepakt. “Daarnaast worden de parkeerstroken en voetpaden vernieuwd. De oude betonplaten verdwijnen en worden net zoals in de Juniorslaan vervangen door asfalt.
Dit is veel gebruiksvriendelijker en bovendien ook comfortabeler voor de buurtbewoners. Om de verkeersveiligheid extra te verhogen komen er verhoogde fietspaden aan de weerszijden van de weg”, aldus de schepen van Openbare Werken. Het project kost 3.191.069,45 € (inclusief BTW) en zal omstreeks september klaar zijn. Hiervan nemen de VMM (605.018,20 € subsidie riolering) en de Provincie en het Vlaams Gewest (433.401,54 € subsidie fietspaden) voor hun rekening. Het stadsaandeel bedraagt 2.152.649,71 €.
Betere verbinding
Wie vanuit Hombeek naar stadcentrum reist kan dat dus voornamelijk via recent vernieuwde wegen doen. Eerst via de heraangelegde straten Zepstraat, Bankstraat, Frans Reyniersstraat en de Mechelseweg om zich via de Hombeeksesteenweg verder te begeven naar het vernieuwde Plaisanceplein, Brusselpoortstraat en de Hoogstraat-Korenmarkt. “Goede, vlotte en veilige verbindingen tussen de dorpen en het stadscentrum zijn van groot belang”, verduidelijkt Greet Geypen.
Ook de verbindingen voor de fietsers tussen de stadskern en Hombeek zijn beter en veiliger. De straten die heraangelegd werden kregen verhoogde fietspaden en het stadsbestuur liet een nieuwe fietsverbinding creëren door het Vrijbroekpark. Voor fietsers die langs de vernieuwde Zennedijk rijden werd er een veilige fietsoversteekplaats voorzien aan het kruispunt met de Stuivenbergbaan.