De wijk Arsenaal zal de komende jaren een grondige metamorfose ondergaan door het stationsproject. De ruimtelijke structuurplannen voor dit gebied zijn echter verouderd. Ook over de ontwikkeling van het bedrijvenpark Ragheno is er momenteel geen duidelijkheid. “Er is nood aan een onderbouwde visie op de toekomst van Arsenaal en het Douaneplein. We gaan de huidige situatie bestuderen en vervolgens bekijken welke ontwikkelingen er mogelijk zijn in de toekomst. Bij de opmaak van dit masterplan zal er aandacht zijn voor de opwaardering van de wijk. Er is nog heel wat onbenut potentieel, zowel wat de woonbuurten betreft als op het vlak van economische bedrijvigheid”, zegt schepen van Ruimtelijke Planning en Stadsvernieuwing Karel Geys (sp.a).
De stad zal in juni starten met het opstellen van een ontwikkelingsvisie en een masterplan. Hiervoor is €242.000 voorzien. Dit rapport zal dienen als voorstudie voor de opmaak van het milieueffectenrapport (MER) en het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) door de Vlaamse overheid. Deze plannen zullen tegen eind 2014 klaar zijn. Karel Geys: “Een kwalitatieve ontwikkeling vereist een onderbouwde strategie, waarin we bepalen welke functies we willen uitbouwen. Dat we de visie en het masterplan als stadsbestuur zelf uitwerken, geeft ons de mogelijkheid om de toekomst van de wijk uit te stippelen. De Vlaamse overheid zal onze uitgangspunten gebruiken om de bestemmingen van de ruimtelijke gebieden vast te leggen in het GRUP.”
Momenteel wordt de ontwikkeling van Arsenaal en Douaneplein geremd door de afwezigheid van een duidelijk ruimtelijk kader, onder meer bij vergunningsaanvragen. Daarom zijn bedrijven ook vragende partij om klaarheid te scheppen. “Voor het bedrijvenpark Ragheno voorzien we een kwalitatieve invulling en uitbreiding. Ook de situatie van Dry Port Muizen, de containerterminal van de NMBS, zullen we onderzoeken. Daarnaast gaan we de mogelijkheid bekijken om een jachthaven aan te leggen aan de Hanswijkvaart. Het masterplan moet in de wijk een mooi evenwicht creëren tussen de economische functies enerzijds en voldoende ruimte voor hoogwaardig wonen anderzijds”, zegt Karel Geys. Dit kan bv. door het aanleggen van bufferzones. De Vlaamse overheid zal ook de impact op milieu en mobiliteit grondig bestuderen.
De wijk Arsenaal zal er binnen enkele jaren helemaal anders uitzien door de heraanleg van de stationsomgeving. Via de Fietspuzzel zullen fiets- en voetgangers op een veilige en comfortabele manier de binnenstad kunnen bereiken. Er ontstaan ook nieuwe verbindingen van op de Leuvensesteenweg zoals de aansluiting op het Dijlepad en de rechtstreekse toegang tot het station. “We willen in het masterplan niet alleen focussen op het economisch potentieel van deze gebieden, de woonwijk Arsenaal zal ook een opwaardering krijgen. Het drukke doorgaand verkeer op het eerste gedeelte van de Leuvensesteenweg zal bv. verminderen door de bouw van de tunnel aan de Motstraat, zodat dit deel van de steenweg in de eerste plaats enkel nog zal dienen voor lokaal bestemmingsverkeer. We zullen de buurtbewoners en de wijkraad ook betrekken bij het ontwikkelen van de toekomstvisie”, besluit Karel Geys.