De stad wil één grote winkelboulevard creëren van het station naar de Grote Markt via de Bruul. Het ontwerp zal worden uitgewerkt in het kader van een open oproep van de Vlaamse bouwmeester, maar ook de Mechelaars krijgen inspraak. “We willen een autoluwe boulevard aanleggen van aan het station tot in het hart van de stad, waar het aangenaam shoppen is met veel groen en gezellige pleintjes. We willen ook de Mechelaars betrekken bij dit proces en daarom hebben we al een aantal groepen bevraagd zoals bewoners, handelaars en ouderen. Nu hebben we ook beslist om de Kinderraad om hun mening te vragen. In Mechelen Kinderstad kunnen we hen natuurlijk niet over het hoofd zien en we willen er een kindvriendelijke winkelstraat van maken”, zegt schepen van Economie en Jeugd Caroline Gennez (sp.a).
Het gaat om een groot projectgebied: de hele as van het station via de Bruul tot op de Grote Markt, met inbegrip van het Mercierplein, de Vijfhoek, en de Botermarkt. “Dit is een groot project met een cruciale impact op de uitstraling van onze binnenstad en ons kernwinkelgebied. We willen een globale visie ontwikkelen. De Bruul is de centrale winkelstraat van Mechelen en we willen samen met de handelaars onderzoeken hoe het commercieel potentieel kan geoptimaliseerd worden”, zegt Caroline Gennez.
Daarnaast is ook mobiliteit een aandachtspunt. Vanaf volgende week breidt het autoluwe gebied ook uit naar de rest van de Bruul. “De as zal een autoluwe winkelwandelstraat worden. Op het vlak van ruimtelijke ontwikkeling willen we het station zichtbaar in het straatbeeld verbinden met de Grote Markt door van de Bruul een centrale toegangspoort te maken tot het hart van de Mechelse binnenstad. Eén van de grote uitdagingen voor de ontwerpers wordt het doorbreken van de barrière die de ring vormt. In de omgeving staan er trouwens de komende jaren heel wat andere projecten op stapel die de ontwikkeling van de winkelas ook zullen beïnvloeden: het stationsproject, maar ook de heraanleg van de vesten en de nieuwe parking onder het Mercierplein”, zegt schepen van Ruimtelijke Planning en Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Begin volgend jaar lanceert de Vlaamse bouwmeester een nieuwe open oproep. In het kader daarvan zullen kandidaat-ontwerpers een voorstel kunnen indienen. De stad zal de vier beste ontwerpen selecteren om verder te verfijnen. Dan zal een jury midden 2012 het winnende ontwerp kiezen, zodat men begin 2013 met de werken van start kan gaan. Die wil de stad wel gefaseerd uitvoeren om de hinder te beperken en om dit optimaal af te stemmen met andere wegenwerken in de omgeving zoals aan het station. De totale investeringskost wordt geraamd op 8.245.000 euro, waarvan de Vlaamse overheid een deel op zich neemt zodat het stadsaandeel 4.384.000 euro zal bedragen.
Vorige week hebben een aantal focusgroepen zich kunnen uitspreken over de plus- en knelpunten van de huidige Bruul. Het gaat om verschillende doelgroepen zoals bewoners en handelaars, fietsers en voetgangers, ouderen en jongeren, klanten en pendelaars. Volgende week is er een nieuwe workshop waarbij ze hun ideeën kwijt kunnen over hoe de nieuwe winkelboulevard er moet uitzien. Caroline Gennez: “Deze opmerkingen nemen we uiteraard mee op in de lijst van uitgangspunten voor de kandidaat-ontwerpers. Er is nog één bepaalde doelgroep die we niet hebben opgenomen in de focusgroepen, omdat dit niet de juiste formule is om hen te bevragen nl. kinderen. We hebben al een adviesorgaan dat hiervoor geschikt is: de Kinderraad. De Kinderraad zal op verkenning gaan in de Bruul en haar bevindingen kunnen formuleren. Die zullen dan toegevoegd worden aan de briefing van de kandidaten zodat zij een kindvriendelijke winkelboulevard ontwerpen.”