Op 1 oktober 2010 start het gemeentebestuur van Putte met de regularisatie van de Putse begraafplaatsen. Met deze procedures wenst het gemeentebestuur de wetgeving correct toe te passen en de administratie rond haar begraafplaatsen op punt te stellen.
Door omstandigheden zijn verschillende procedures die de wet op de begraafplaatsen voorziet niet of onvoldoende uitgevoerd in de gemeente. Hierdoor liggen er op de begraafplaatsen vele graven die niet in orde zijn volgens de gangbare wetgeving. Dit heeft tot gevolg dat er op sommige plaatsen reeds een plaatsgebrek is, maar ook het gelijkheidsbeginsel is door het niet naleven van het decreet geschonden. Op dit ogenblik zijn er namelijk graven met concessie en zonder die al even lang aanwezig zijn. “Het is net om deze gevolgen dat we als gemeentebestuur de nadruk gelegd hebben op het uitvoeren van de regularisatie”, zegt burgemeester Peter Gysbrechts (Open Vld).
Aan alle graven waarvan geen informatie gevonden is, waarvan de concessie vervalt of net vervallen is of waarvan de kosteloze begraving ten einde loopt, staat een bord. “Als gemeentebestuur wensen wij echter dat iedereen de kans krijgt om zijn/haar concessie te verlengen of een nieuwe aan te vragen”, gaat Gysbrechts verder. Burgers hebben dan ook een jaar de tijd om de nodige formaliteiten te vervullen. Bovendien organiseert de gemeente extra infomomenten op zaterdag waar men met alle vragen hieromtrent terecht kan.
Meer informatie kan steeds bekomen worden bij de dienst burgerzaken via het nummer 015 76 78 82 of burgerzaken@putte.be.