Reizigersverenigingen TreinTramBus uit Vlaanderen en ROVER uit Nederland zijn teleurgesteld over het compromis over de hogesnelheidslijn Brussel-Breda. In de huidige plannen zouden reizigers verplicht zijn te reserveren, moeten ze een “vanaf”-prijs betalen en ligt het vol tarief een stuk boven het huidige niveau.
Dinsdag werd bekend dat een hogesnelheidstrein vanaf 2013 acht keer per dag Brussel met Mechelen, Antwerpen, Brecht en Breda zal verbinden.”Reizigers aan beide kanten van de grens verwachten minstens een uurdienst tussen Antwerpen en Breda zodat ze soepel, vlot en voor een redelijke prijs de grens over kunnen. Wat tussen Brussel en Maastricht mogelijk is, moet tussen Antwerpen en Breda ook mogelijk zijn. Als NMBS en HSA dat niet willen, mag gerust een andere maatschappij treinen op deze lijn inzetten”, aldus Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus De reizigersverenigingen hebben ook hun twijfels over de praktische haalbaarheid van de verbindingen. De inpassing bovenop de binnenlandse treindienst zou in geen van beide landen mogelijk zijn zonder aan het binnenlandse treinaanbod te raken. De aankondiging moet volgens beide verenigingen dan ook eerder in het licht van de verkiezingsstrijd worden gezien die aan beide kanten van de grens woedt