De Klankbordgroep die binnen het project ‘Mechelen in Beweging’ de plannen voor de stationsomgeving begeleidt, heeft wel degelijk haar stempel kunnen drukken op het aspect mobiliteit. Onder impuls van de afgevaardigden van diverse groepen uit het middenveld werd onder meer een ondertunneling van de Centrale Werkplaatsen en een grondige hertekening van het kruispunt van de tangent met de Leuvensesteenweg bekomen.
In december vorig jaar werd binnen het project ‘Mechelen in Beweging’ een zogenaamde Klankbordgroep opgericht. Naast vertegenwoordigers uit specifieke belangengroepen zoals Trein Tram Bus, de Fietsersbond, de Mechelse onderwijsgemeenschap en de vakbonden waren het vooral de wijkraden en buurtcomités die er een belangrijke rol in speelden. De afgevaardigden werden vanaf de allereerste vergadering betrokken bij de uitwerking van de mobiliteitsplannen. Na geanimeerde en soms erg intensieve maandelijkse vergadering resulteerde dat zopas in een definitieve Startnota Mobiliteit. Daarin kon de Klankbordgroep een belangrijke meerwaarde realiseren. Zo was het onder hun impuls dat de projectmanagers opnieuw gingen praten met de directie van de Centrale Werkplaatsen om een ondertunneling van het Arsenaal bespreekbaar te maken. Daardoor wordt het mogelijk om een kronkelig en weinig aantrekkelijk tracé tussen de Leuvensesteenweg en het station te vervangen door een haast rechtlijnige aansluiting via een tunnel.
De leden van de Klankbordgroep gaven, ook aan dat ze geen voorstander waren van een verkeersvrij stationsplein, omdat ze vreesden dat die ingreep heel wat sluipverkeer op o.m. de Brusselsesteenweg en de Hombeeksesteenweg tot gevolg zou kunnen hebben. Daarom wordt nu geopteerd voor dubbelrichtingverkeer voor auto’s in de Leopoldstraat en voor bussen in de Consciencestraat. Meteen wordt het ook mogelijk om het drukke busverkeer weg te halen uit woonstraten zoals de Coxiestraat, Arsenaalstraat en Stationsstraat.
De belangrijkste impuls vanuit de Klankbordgroep is ongetwijfeld de hertekening van het kruispunt tussen de nieuwe tangent en de Leuvensesteenweg. Op de oorspronkelijke plannen was onvoldoende rekening gehouden met fietsers en voetgangers. De projectleiders werden gedwongen hun huiswerk grotendeels opnieuw te doen, wat resulteerde in een zogenaamd fietsmeubel dat een veilige en comfortabele oversteek in alle richtingen op het nieuwe kruispunt garandeert. Momenteel wordt nog bekeken of het mogelijk is een rechtstreeks fietspad aan te leggen tussen knoop Leuvensesteenweg – Raghenoplaats en de huidige achterzijde van het station.