Sinds april 2007 werd een bemiddelaar aangesteld vanuit de stad Mechelen in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. De opdracht van deze bemiddelaar is om de bemiddeling als instrument te implementeren in het gehele arrondissement Mechelen. De bemiddeling maakt het mogelijk voor de overtreder en de benadeelde partij om de overtreding te bespreken en een middel te vinden om de veroorzaakte schade te vergoeden, hetzij materieel/financieel, hetzij op een symbolische manier. Hoewel de GAS bemiddeling voor minderjarigen in de andere gemeenten van het arrondissement enkel van toepassing is op 16 tot 18 jarigen wordt in Mechelen uitzonderlijk bemiddeling georganiseerd voor alle minderjarigen binnen het NERO project.
De federale overheidsdienst Grootstedenbeleid kent jaarlijks een subsidie toe voor de aanwerving van deze bemiddelaar. Een evaluatierapport 2008 inzake de bemiddelingsprocedure bevat een beschrijving van het aantal voorgestelde en het aantal uitgevoerde bemiddelingen, de resultaten en de moeilijkheden. De cijfers hebben voorlopig enkel betrekking op de dossiers behandeld in Mechelen en Lier. In Lier stelen we vast dat voor jongvolwassenen en meerderjarigen die onvermogend zijn de bemiddeling vaak resulteert in alternatieve herstelacties. Het voordeel hiervan is dat in plaats van dat een boete wordt betaald de overlastsituatie effectief wordt aangepakt. Volgende jaar zullen ook cijfers gepubliceerd worden omtrent de andere gemeenten uit het arrondissement Mechelen die sinds 2009 de bemiddeling opgestart hebben.
In het totaal kwamen 52 dossiers in aanmerking voor een bemiddeling. De feiten waarvoor een bemiddelingsaanbod werd georganiseerd variëren van typische overlastfeiten zoals sluikstorten of wildplassen tot gemengde inbreuken zoals winkeldiefstal en het beschadigen van andermans eigendom. Het slaagpercentage is zeer hoog (90%) doordat de partijen zich voor de volle 100 % engageren om tot een regeling te komen waar ieder zich in kan vinden. Onder de benadeelde partijen vinden we heel wat winkeliers terug die positief reageren op dit aanbod omdat de dader zich actief opstelt en aandacht wordt besteed aan het fenomeen winkeldiefstal. De resultaten die een bemiddeling opleverden zijn divers gaande van het betalen van de schade of een uitklarend gesprek waarbij verontschuldigen worden aangeboden tot een aantal uren gaan helpen als symbolisch herstel. Een bemiddeling is pas geslaagd indien de partijen betrokken bij de overlast een positief gevoel aan over houden.