Eind mei startte de aannemer met de volledige renovatie van de baanbrug over de Rupel in Boom. De brug, de brugpijlers en de landhoofden werden grondig aangepakt. De stalen onderbouw van de brug kreeg intussen een anticorrosiebescherming. Ook de betonnen structuur aan de onderkant van de brug, het brugdek en de hoogspanningsinstallatie werden vernieuwd.
Tijdens de werken kwam aan het licht dat de bovenzijde van de twee buitenste stalen liggers van de brug aangetast is. Het beschadigde deel van de stalen liggers (de bovenflens) is erg moeilijk toegankelijk. Dat is de reden dat de schade pas tijdens de renovatiewerken zichtbaar werd. De bovenflens heeft een belangrijke functie voor de stabiliteit van de brug. We hebben dan ook beslist om geen veiligheidsrisico te nemen en de herstelling zo snel mogelijk te starten. Daarbij maken we gebruik van de periode dat de brug sowieso afgesloten is voor de heraanleg van de Frans De Schutterlaan (N177) door het Agentschap Wegen & Verkeer.
Concreet zal de aannemer de stalen liggers ontroesten, waar nodig vernieuwen en opnieuw conserveren. Daarvoor zal het fietspad over de volledige lengte worden opengesneden. Het ontroesten kan lokaal geluidshinder geven. Om de hinder te beperken zal de aannemer ’s avonds en in de weekends niet werken. We verwachten dat de extra herstellingswerken eind maart 2019 klaar zullen zijn. De duur is echter sterk afhankelijk van het weer (winterperiode).
Impact op het verkeer De brug zal voor de volledige duur van de werken toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Voor auto’s en vrachtwagens blijft de huidige omleiding, die het Agentschap Wegen & Verkeer inlegde voor de heraanleg van de Frans De Schutterlaan (in het verlengde van de Rupelbrug) behouden. Ook de bussen van De Lijn volgen de omleiding.