Wie een bewoner in een woonzorgcentrum bezoekt moet dit registreren om contactopsporing mogelijk te maken. In WZC Sint-Elisabeth in Duffel gebeurt dit voortaan digitaal.
Het is belangrijk om te weten wie er op welk tijdstip op bezoek komt bij de bewoners van het woonzorgcentrum om aan contactopsporing te kunnen doen. Tot nu toe gebeurde dit op papier waardoor persoonlijke gegevens zoals naam en telefoonnummer zichtbaar waren voor andere bezoekers. Ook de werklast verhoogde hierdoor nog meer. Daarom zocht het lokaal bestuur naar een oplossing die de procedure efficiënter kon laten verlopen. Na een korte opleiding was een van de medewerkers in staat om zelf een app te ontwikkelen om de registratie van bezoekers te automatiseren.
Bezoekers krijgen een badge met daarop een barcode. Wanneer ze het woonzorgcentrum betreden, scannen ze hun badge aan een barcodescanner. Op een scherm krijgt de bezoeker te zien of hij de bewoner mag bezoeken of niet. Hierbij wordt rekening gehouden met de geldende coronamaatregelen zoals maximum één bezoeker tegelijk.
“We zijn voortdurend op zoek naar manieren om administratie te vereenvoudigen. Dankzij deze ontwikkeling wordt het registratiesysteem een pak gemakkelijker, veiliger en dat met de nodige aandacht voor de privacy”, zegt schepen van Digitalisering Isabel Glorie. “De digitale applicatie zorgt er in de eerste plaats voor dat persoonlijke gegevens niet meer zichtbaar zijn voor anderen, maar ook dat de registratie nu volledig contactloos verloopt waardoor bezoekers geen gebruikte balpennen of papieren moeten vastnemen.”
“Als schepen van Zorg ben ik zeer blij dat we dit administratief aanmeldingssysteem konden automatiseren. Een mooie samenwerking tussen onze interne ondersteuning en ons woonzorgcentrum”, voegt schepen Luc Van Houtven hier nog aan toe.