Meer dan een jaar geleden werden een aantal werkgroepen opgericht onder de noemer “Visie”. Tijdens de vele denkoefeningen vonden de werkgroep “Communicatie” en “Groeiproposities” elkaar. De werkgroep “Groeiproposities”
had onder meer tot doel om een nieuw aanbod uit te werken, het bestaande op te frissen, Mechelaars mee te nemen naar verborgen parels, promotie te voeren.
De werkgroep “Communicatie” nam de taak op zich om de door de “Gidsenbond” gevoerde communicatie in detail te bekijken.
Na verschillende interne overlegmomenten werd er beslist om met externe partijen samen te werken aan een fris, nieuw imago. Hiervoor werd contact opgenomen met de Thomas More hogeschool, TSM bood zich zelfs spontaan aan om hieraan mee te werken. Beide scholen gingen aan de slag met de informatie die beschikbaar was. Zij lichtten de Gidsenbond door: de interne en externe communicatie, het aanbod, deden marktonderzoek, keken hoe de collega’s in de andere steden communiceerden, enz.
Na vele overlegmomenten en presentaties kwam de Gidsenbond tot een nieuwe huisstijl, een nieuwe naam ‘Stadsgidsen Mechelen’ en een nieuw logo. De nieuwe huisstijl zal doorgetrokken worden in alle digitale en analoge communicatie.
Bezoekers aan Mechelen willen graag snel geïnformeerd worden over het aanbod aan wandelingen, activiteiten, nieuwigheden, net hier wil “Stadsgidsen Mechelen” op inspelen.
Het aanbod werd samen met VISIT MECHELEN grondig bekeken, opgefrist en uitgebreid. Er werden nieuwe wandelingen uitgewerkt: “Kunst op stap”, “Van Pest tot Covid-19”, “Beeldend Barok”, om er maar enkele te noemen. Uit onderzoek en uit ervaring komt naar voor dat mensen die Mechelen bezoeken vaak opteren voor kortere wandelingen. Ze willen graag nog even de stad in om te shoppen of te genieten van een hapje en een drankje. Om hieraan tegemoet te komen zullen de wandelingen voortaan ook aangeboden worden in een verkorte versie. Uiteraard met dezelfde kwaliteit als de langere versie. De langere versies blijven bestaan; het gaat om een extra aanbod.
Stadsgidsen Mechelen speelt ook in op de vraag om de stad met de fiets te ontdekken. Al deze nieuwigheden kwamen tot stand in nauwe samenwerking met VISIT MECHELEN. Het unieke partnership werpt hier zijn vruchten af.
Veder worden ingezet op sociale media, daarom zijn de Stadsgidsen Mechelen te vinden op facebook.com/stadsgidsenmechelen