Op vrijdag 18 september vond de kick-off “Delen is …”, de campagne rond deelmobiliteit plaats op de Grote Markt in aanwezigheid van alle aanbieders. Het is een stadsbrede online en offline campagne waarin we elke Mechelaar informeren over het deelaanbod. Met de boodschap delen is voor iedereen, overtuigen we de Mechelaar van zijn of haar deeloplossing op maat.
“We investeren als stad bijna 1, 9 miljoen euro in deelmobiliteit. Binnen het speerpunt mobiliteit één van de kernambities de komende legislatuur. Voor de communicatiecampagne werd 105.000 euro uitgetrokken om de komende twee jaar de Mechelaar en bedrijven te overtuigen van deelmobiliteit. De campagne ondersteunt de ambitie om tot 7000 deelautogebruikers te gaan, 500 deelfietsen en 200 deelsteps. Hiervoor zetten we alle voordelen en deelinitiatieven op een rij om zo de Mechelaar te overtuigen dat delen gemakkelijk, goedkoop, sociaal en duurzaam is.”, vertelt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke (Open Vld).
De campagne loopt in verschillende fases tot eind 2022. “ De eerste fase is de kick-off waarin we de Mechelaar uitnodigen om infosessies te volgen rond autodelen, het testen van elektrische deelwagens, en zo een mobiliteitsswitch maken. In een tweede communicatiefase richten we ons ook op bedrijven, die tenslotte ook een belangrijk onderdeel uitmaken van het woon-werkverkeer”, besluit schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Stadsbrede communicatiemix
We nemen een spurt na corona en brengen deelmobiliteit in al zijn facetten terug tot leven via een stadsbrede communicatie. De campagne benadrukt vier belangrijke overtuigingsargumenten: delen is goed voor de portemonnee, delen is vlot op je bestemming raken, delen is altijd een parkeerplaats vinden en delen is lief zijn voor het milieu.
De lancering ging alvast niet onopgemerkt voorbij. Een karavaan van alle deelinitiatieven opende de nieuwe campagne vanuit het hart van de stad. Een show van alle modellen in deelmobiliteit, in samenwerking met de huidige autodeelaanbieders (BattMobility, Cambio, CozyCar, Dégage!, Getaround), deelfietsen (Mobit, Blue-Bike en Cargoroo bakfietsdelen). Ook de deelsteps zijn weer terug van weggeweest. Hopp Sharing komt eind september met een vloot van 70 naar de binnenstad, coronaproof zelfreinigende handvaten én winterproof dankzij de dikke stevige banden. De ganse campagne wordt mede ondersteund door Autodelen.net en het Europese project Mobimix, waarbinnen ingezet wordt op deelmobiliteit in Europese steden.
“Je zal de campagne de komende tijd nog op verschillende plaatsen zien opduiken: aan parking Veemarkt, in het station, in ondergrondse parkings, op bussen van De Lijn, op de borden aan de invalswegen. Zelfs de broodzak op tafel van de Mechelaar krijgt even de look & feel van deze Delen is … campagne. “, vertelt schepen Vanmarcke.
“We zien de vervoersmodi inclusief voordelen terugkomen in vier verschillende affiches en we laten ambassadeurs andere Mechelaars inspireren met verschillende gebruikersvideo’s.”
Delen is voor iedereen
Stad Mechelen wil een kwaliteitsvolle en inclusieve stad zijn. “Of je nu jong of ouder bent, man of vrouw, alleenstaand of een gezin hebt, in het centrum woont of net erbuiten… delen is voor iedereen. Om goed te kunnen kiezen, staat alle informatie gebundeld op een nieuwe website www.delenisvooriedereen.be.
Mechelen krijgt zelfs de primeur voor Vlaanderen met de eerste 9-zitter in de Cambiovloot en maar liefst 24 elektrische deelwagens tegen eind 2020. Sinds kort vind je in het Huis van de Mechelaar een Cambioloket voor al je vragen over Cambio autodelen. De elektrische “battmobiel” van BattMobility is sinds kort ook actief in onze stad. Samen met een nieuw particulier deelplatform Dégage.
Alle informatie over deelmobiliteit, aanbieders, voordelen en infosessies staat gebundeld op:
www.delenisvooriedereen.be