Het Huis van de Mechelaar heeft doorheen de corona periode heel wat aanpassingen ondergaan. Met de zomermaanden in aantocht volgen er nog een aantal belangrijke wijzigingen zoals de start van de zomerregeling, het verplicht dragen van mondmasker, de introductie van computerlessen in de dorpen en een wijziging voor het burgerloket in Muizen en Walem.
Zoals elk jaar hanteert het Huis van de Mechelaar vanaf de zomermaanden een andere uurregeling. Door de coronamaatregelen was het aantal loketten beperkt om de social distancing te garanderen. “Door de extra aanvragen voor kids ID’s en reispassen zijn we genoodzaakt extra mankrachten in te zetten. Daardoor kan de social distancing in gedrang komen en worden bezoekers vanaf zaterdag 4 juli verplicht tot het dragen van een mondmasker in het Huis van de Mechelaar”, legt schepen van Burgerzaken en Dienstverlening Vicky Vanmarcke uit.
Centralisatie van de dienstverlening
Daarbij wordt ook vanaf 1 juli het burgerzakenloket in de dorpshuizen Walem en Muizen opnieuw gecentraliseerd in het Huis van de Mechelaar. Het loket in dorpshuis Leest wordt terug wekelijks op woensdagnamiddag opgestart vanaf 1 september. Aanvullend wordt er extra ingezet op digitalisering, de organisatie van huisbezoeken, het maximaal informeren van de burger over het systeem van volmachten en de organisatie van ontmoetings- en infoavonden.
“Het belang van de dorpshuizen en hun sociale werking wordt daardoor niet minder maar echter versterkt als ontmoetingsplaats. Naast hun bibliotheekactiviteiten, aanbieden van vergaderlocaties, zetten we sterk in op de organisatie van ontmoetings- en infoavonden. Kortom ze blijven hun lokale verankering verder behartigen.”, benadrukt schepen van Sociale Cohesie Björn Siffer.
Omwille van de coronacrisis werden de burgerzakenloketten in de dorpshuizen Walem, Leest en Muizen uit veiligheidsmaatregelen stopgezet, alsook alle dorpsactiviteiten in de andere drie dorpshuizen Battel, Hombeek en Heffen. Ook in het Huis van de Mechelaar was er een gewijzigde dienstverlening. Burgers konden wel steeds telefonisch terecht via het gratis nummer 0800 20 800 voor het maken van dringende afspraken in het Huis van de Mechelaar. Vanaf 1 juli gaan alle dorpshuizen terug open en zetten ze stapsgewijs hun werking terug voort.
”Voor corona merkten we ook al dat de cijfers voor het burgerzakenloket in Walem en Muizen enorm laag liggen. Terwijl de afspraken in het Huis van de Mechelaar in stijgende lijn liggen. Het voorbije jaar werden 98% van alle afspraken geboekt voor het Huis van de Mechelaar. We maken dus een efficiëntie oefening maar vullen tegelijkertijd de lokale noden aan waar nodig.“ vertelt schepen van Dienstverlening en Burgerzaken Vicky Vanmarcke.
Wegwerken digitale kloof
“We zetten snelle stappen vooruit in digitale dienstverlening waardoor men steeds minder fysiek naar het loket dient te komen. Om de digitale kloof te verkleinen zal stad Mechelen de inwoners van de dorpen ondersteunen door computerlessen te organiseren.” vertelt schepen Vanmarcke. Het stadsbestuur voorziet 2.000 euro per jaar om computerlessen te organiseren in de dorpshuizen zodat inwoners die minder vertrouwd zijn met de digitale mogelijkheden, geïnformeerd en opgeleid kunnen worden.
Huisbezoeken bij minder mobiele Mechelaars
De medewerkers van burgerzaken zullen nog steeds bij minder mobiele Mechelaars op huisbezoek gaan om zo van thuis uit alles te kunnen regelen. “Zo hebben we vorig jaar 84 huisbezoeken gedaan. We zullen het bestaan en de werking hiervan dan ook extra in de verf zetten voor toekomstige gebruikers”, besluit schepen Vanmarcke.