Mijn Burgerprofiel is een project van de Vlaamse overheid die alle officiële gegevens en overheidsadministratie van burgers bij de lokale, Vlaamse en Federale overheden online bundelt op één handige pagina. Het is de omgeving waar elke burger zijn of haar persoonlijke gegevens terugvindt die bij de overheden bekend zijn.
“We zetten verder in op digitalisering en vereenvoudiging van onze dienstverlening. Via Mijn Burgerprofiel heb je binnenkort al je overheidsadministratie altijd bij de hand.” verduidelijkt schepen van Burgerzaken en Dienstverlening Vicky Vanmarcke.
Uiteraard kunnen Mechelaars nog steeds terecht aan de loketten in het Huis van de Mechelaar, maar vele zaken zullen ook online kunnen.
Door als stad mee in dit project te stappen, geven we de Mechelaars meer controle over hun eigen gegevens. Met als voordeel een verhoogde privacy van de eigen data. Als er iets veranderd of onjuist is kan je het meteen melden. Een ander voordeel van Mijn Burgerprofiel is dat je bij het wisselen tussen websites van verschillende aangesloten overheden, je niet meer opnieuw hoeft in te loggen.
De invoering van Mijn Burgerprofiel verloopt gefaseerd :
Fase 1
Een eerste overstap naar Mijn Burgerprofiel maakte Mechelen al deze zomer. In juni 2019 lanceerde men de mogelijkheid om jezelf online te registeren als orgaandonor. Je logt sindsdien via mechelen.be veilig in via de login van Mijn Burgerprofiel.
Fase 2
De tweede stap die we nu lanceren is de integratie van de website hoofding van Mijn Burgerprofiel op de website mechelen.be. Rechts bovenaan zie je de knop ‘aanmelden’ zoals die ook te zien is op de website van de Vlaamse overheid. Als je op deze aanmeldknop klikt, kan je kiezen voor veilig aanmelden via de Itsme®-app, je eID, mobiele app van de overheid en sms
“Op de portaalpagina vinden burgers al hun persoonlijke gegevens en kunnen ze zelfs attesten onmiddellijk downloaden. Zo zal de Mechelaar bijvoorbeeld voor zijn attest van gezinssamenstelling niet meer langs het stadhuis moeten.” legt schepen van Burgerzaken en Dienstverlening Vicky Vanmarcke uit.
Deze fase biedt vele voordelen voor de gebruiker met als doel één aanspreekpunt voor de verschillende overheden. Het systeem zorgt ervoor dat de vraag bij het juiste overheidsniveau belandt.
Fase 3
In deze fase linken we alle attesten die je digitaal via de stad kan opvragen en online kan downloaden. Alle meldingen en opvolgingen zullen vanaf dan vanuit 1 dienstenplatform geregeld worden.
“Je kan dan Mechelse producten op een Vlaamse overheidswebsite terugvinden en omgekeerd.” besluit schepen Vanmarcke. De aanvragen en meldingen werken in 2 richtingen maar worden verzameld op 1 plaats met slechts 1 login en account.