Stad Mechelen zet volop in op duurzame mobiliteit en wil daarvoor het gebruik van de fiets op alle vlakken een boost geven. Uit onderzoek dat de stad liet uitvoeren bleek eerder al dat de invoeren van een fietsdeelsysteem met vaste standplaatsen zoals Villo! in Brussel of Velo in Antwerpen niet rendabel zijn voor een stad met de grootte van Mechelen. Als alternatief zette de stad dan ook volop in op de Blue-bikes via de invoering van het derdebetalersysteem waardoor de gebruiker slechts 1,15 euro per dag betaalt en de realisatie van een extra standplaats aan het Nekkerspoelstation. Met het proefproject van Mobit, een innoverende speler in het domein van de deelfietsen, kan nu onderzocht worden of dit alternatieve deelsysteem wel een haalbare kaart is.
“Het stadsbestuur van Mechelen en in het bijzonder Schepen De Bie en de dienst Mobiliteit zijn erg begaan met de leefbaarheid van de stad. Zij zagen onmiddellijk het potentieel van een vrij fietsdeelplatform en verleenden hun medewerking om dit proefproject mogelijk te maken,” aldus Bernard De Groote, CEO en co-founder van Mobit. “Delen wordt het nieuwe bezitten. Als we in de toekomst mobiel willen blijven, zullen we vervoersmiddelen moeten delen”, vult Alexander De Bièvre, co-founder Mobit, aan.
Slimme sloten
Het systeem van deelfietsen zonder vast standplaatsen wordt mogelijk dankzij het gebruik van slimme sloten, die een ingebouwde GPS hebben en geopend kunnen worden met een app op de smartphone. Schepen van Mobiliteit Marina De Bie legt uit: “Gebruikers kunnen op de app zien waar de dichtstbijzijnde fiets staat. Wanneer je de QR-code op het slot scant met de app springt het slot open en begint je rit te lopen. Wanneer je de fiets parkeert en sluit met de app, wordt de betaling automatisch gestopt en staat de fiets klaar voor de volgende gebruiker. Mobit zorgt ervoor dat alle fietsen onderhouden worden. We vonden dit een interessant concept en wilden dan ook graag onze medewerking verlenen aan dit proefproject. We zijn dan ook blij dat dit vanaf 1 september in primeur in onze stad wordt uitgerold. Het proefproject loopt de hele maand september en in die periode is het gebruik van het systeem gratis.”
Tijdens de proefperiode zullen er een 200-tal fietsen aanwezig zijn verspreid over de binnenstad. In de loop van de maand september wordt het systeem ook in drie andere Belgische steden uitgerold. Mobit heeft de ambitie dit in een latere fase in meer Europese steden te doen. Hierbij willen ze maximaal in overleg met de steden zelf gaan om een zo optimaal mogelijke samenwerking te realiseren. “Geen twee steden zijn hetzelfde en daarom handelt Mobit altijd in samenspraak met de stad en de gebruikers om een optimale oplossing te kunnen aanbieden,” zegt Bernard De Groote nog. Voor het rijklaar maken en onderhouden van de fietsen tijdens de proefperiode werkt Mobit samen met vzw ’t Atelier.
“Het is fijn dat het systeem in de maand september uitgetest kan worden. Dit is met de start van het nieuwe schooljaar, de strapdag en de autoloze zondag nu al dé mobiliteitsmaand bij uitstek. Zowel wij als Mobit zelf willen vooral veel leren uit dit proefproject. Of en hoe we hiermee verder gaan, zal het proefproject zelf uitwijzen”, besluit schepen De Bie.
Praktisch
Gebruikers betalen bij registratie een waarborg van 49 euro (ook in de eerste, gratis maand). Deze waarborg wordt terugbetaald indien men zich uitschrijft. Tijdens de proefmaand zijn alle ritten gratis. Na de proefperiode zal je een bedrag kunnen opladen in de “wallet” van de app. Na elke rit zal het verschuldigde bedrag dan in mindering worden gebracht van de wallet.
Een gebruiker die zich uitschrijft zal de waarborg en het resterende bedrag in de wallet terugbetaald krijgen. Je betaalt bij Mobit dus enkel voor je ritten. Alle verdere vragen en info via Mobit zelf: www.mobit.eu of info@mobit.eu.
Interesse? Schrijf je in op de nieuwsbrief via de Mobit website. Je wordt dan als eerste geïnformeerd over hoe je kunt registreren en de app kan downloaden.