11 november is niet alleen de dag van Sintemette, het is uiteraard ook het hoogtepunt van de jaarlijkse 11.11.11-campagne. Het is dit jaar exact 50 jaar geleden dat duizenden mensen voor het eerst op straat kwamen om aandacht en steun voor de ‘Derde Wereld’ te vragen. Dit moment betekende de start van 11.11.11. In die 50 jaar is 11.11.11 uitgegroeid tot een organisatie met 340 plaatselijke comités en zo’n 20 000 vrijwilligers.
Santé
De campagne dit jaar staat in het teken van toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg. 1,3 miljard mensen hebben op dit moment geen toegang tot betaalbare gezondheidszorg. Dit is onrechtvaardig want gezondheidszorg is een mensenrecht. Het jaarthema is het tweede deel van een tweeluik rond sociale bescherming in het zuiden, die ook nog door 19 andere organisaties gesteund wordt.
De campagne in Mechelen
Naast de traditionele winkelactie is er in Mechelen zoals elk jaar een restaurantdag. Deze gaat dit jaar door op 19 november in De Posthoorn (info en inschrijvingen via 11mechelen.be). “Het 11.11.11-comité in Mechelen zet vooral in op de jaarlijkse restaurantdag om fondsen te werven. Het is elk jaar een gezellig evenement en zo een ideale setting om mensen op een luchtige manier met het jaarthema, toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg voor deze editie, in contact te brengen. Ik ben de vrijwilligers van 11.11.11 zeer dankbaar dat ze deze sensibiliserende rol jaar na jaar blijven opnemen”, vertelt schepen van Mondiaal Beleid Marina De Bie.
Om de steun van de stad zichtbaar te maken en de visibiliteit van de campagne mee te versterken, hangt stad Mechelen gedurende de hele periode het campagnespandoek aan het stadhuis.
foto: stad Mechelen