Er zijn op dit moment 149 mensen met het ‘leerwerknemer’ statuut aan het werk op 65 verschillende plaatsen. Bovendien is het Sociaal Huis in het bezit van een totaallijst met 370 mogelijke tewerkstellingsplaatsen die nu vervuld kunnen worden.
Taal leren en werken
Leerwerknemers zijn personen met recht op leefloon (art.60) en zijn in dienst van het Sociaal Huis. Wanneer zij via een tewerkstelling aan de slag gaan verdienen zij wel een normale loon. Ze worden voor een periode van 1, 1,5 of 2 jaar tewerkgesteld. Afhankelijk van hun competenties en interesses worden zij ingedeeld in een team en aangestuurd door een werkgever.
In oktober vorig jaar versoepelde het lokale beleid zijn standpunt om de vereiste van kennis van het Nederlands als noodzakelijke voorwaarde te stellen voor verdere activering door middel van een tewerkstelling in artikel 60. Sociaal Huis zag daarom de cijfers van de extra arbeidsplaatsen in een half jaar fors stijgen van 95 naar 149 plaatsen. De 370 mogelijke tewerkstellingsplaatsen worden vervuld indien er geschikte kandidaten zijn. Er wordt steeds gekeken naar de competenties en mogelijkheden van de cliënt. “Het leren van het Nederlands blijft, net als het werk zelf, erg belangrijk. Na een tewerkstelling onder het statuut ‘leerwerknemer’ is het onze bedoeling hen op de reguliere arbeidsmarkt aan de slag te krijgen.” Zegt schepen Koen Anciaux (Open Vld), voorzitter Sociaal Huis.
Het Sociaal Huis kan leefloongerechtigden ter beschikking stellen aan ondernemingen via het voordelige systeem artikel 60. Deze zogenaamde ‘leerwerknemers’ verdienen het wettelijk gewaarborgd minimumloon. Hiervoor is het Sociaal Huis nog steeds op zoek naar ondernemingen waar anderstaligen deeltijds aan de slag kunnen, maar ondertussen ook Nederlandse lessen kunnen volgen.
Enkele voorbeelden van Mechelse tewerkstellingsprojecten:
Manus
In april is het tewerkstellingsproject van Manus gestart. In dit project zijn 12 leerwerknemers gestart in jobs op het vlak van schoonmaak, renovatie en/of groenonderhoud. Tijdens deze tewerkstelling wordt er Nederlandse les op de werkvloer gegeven.
Fiets-o-theek
’t Atelier vzw breidt momenteel hun werking uit met een fiets-o-theek. Zij zijn bereid om in het kader hiervan 5 halftijdse leerwerknemers in een gemeenschappelijke taal aan te stellen (in combinatie met het volgen van Nederlandse les) die kunnen starten op 16 augustus. Het Sociaal Huis wil mensen helpen en kansen geven, maar verwacht ook dat ze die kansen grijpen en er alles aan doen om hun situatie te verbeteren. En hoopt dat ze zo snel mogelijk op eigen benen te staan en bijdragen aan de samenleving.
“Via werkervaringsplaatsen moeten kansarmen en/of nieuwkomers een plaats kunnen vinden binnen de reguliere arbeidsmarkt. Dankzij projecten op het vlak van sociale economie kunnen ook zij aan de slag en kunnen daardoor een eigen inkomen verwerven. Een must om te integreren. De Nederlandse taal leren en tegelijkertijd aan de slag gaan op de arbeidsmarkt (eventueel als leerwerknemer) zal de zelfredzaamheid van deze mensen vergroten en daarmee ook de kansen binnen onze samenleving”. Aldus schepen Koen Anciaux, voorzitter Sociaal Huis.
Samenwerking VDAB
Ook bestaan er cliënten die in een andere hoedanigheid aan de slag kunnen. In dat geval is de VDAB een belangrijke partner en biedt de ondernemers ondersteuning via kanalen zoals beroepsverkennende stages, korte stages tijdens en na opleidingen Nederlands en na vakopleidingen, individuele beroepsopleiding, jobcoaching en gezamenlijke screening. Bovendien kunnen deze ondersteuningsmogelijkheden voor deze doelgroep gecombineerd worden met taalondersteuning vanuit het Agentschap Integratie & Inburgering.
Zo organiseert VDAB op woensdag 15 juni 2016 in Antwerpen HOA@WORK de eerste jobmatch voor anderstalige ingenieurs en technische bachelors waaraan 8 bedrijven zullen deelnemen.