Waarom?
In de plannen van de stad en de intussen ingediende bouwaanvraag verdwijnt daardoor de afgescheiden ventweg langs beide kanten van de Speecvest. Ook wordt er een brede groenstrook in het midden van de weg gepland, inclusief “speeltuin” aan de kant van het Raghenoplein. Volgens de stad, wordt dit een veilige en aantrekkelijke recreatiezone, volgens buurtcomité HSV zal dit niet het geval zijn. Er wordt ook een nieuwe ondergrondse parking aangelegd met ongeveer 350 plaatsen, met in- en uitrit aan de linkse kant van de rijweg, waarbij geen rekening werd gehouden met een belangrijk gevolg: gevaarlijke verkeerssituaties en stremming van het verkeer.
Gevolgen
Er blijven maar 24 publieke parkeerplaatsten over. Nu zijn het er ongeveer 150. Die dagelijks volledig worden benut door de bewoners van de Speecqvest en de omliggende straten, zijnde Hanswijkstraat, Arsenaalstraat, Stationstraat, Coxiestraat,… Het parkeren hier is gratis bewoners met een bewonerskaart. Groot vraagteken blijft of de buurtbewoners ondergronds kunnen gaan parkeren, hoeveel onder hen dat zullen kunnen doen en aan welk tarief. “De stad heeft ons gezegd dat we in de ondergrondse parking kunnen staan. Maar de uitbater van de parking is hier nog niet zeker van.”, zegt Stef, één van de initiatiefnemers.
Het verkeer wordt dichter naar de huizen toe gebracht, met meer geluidsoverlast, meer fijn stof, minder veiligheid en minder wooncomfort als gevolg. Met deze ongewenste gevolgen voor de bewoners zelf, werd in de plannen van de stad, geen rekening gehouden.
“We hebben geprobeerd deze punten in een open en constructief overleg met het stadsbestuur te bespreken, maar werden niet van mens tot mens gehoord. We zijn nochtans voor stadsvernieuwing, maar er moet rekening gehouden worden met de buurtbewoners. .
We hebben dus geen andere keuze dan formeel bezwaar in te dienen in het kader van het openbaar onderzoek”, aldus Sebastian Feyten, woordvoerder van het buurcomité HSV.
Beluister hier de audioreactie van woordvoerder Feyten:
foto: Radio Reflex