Dit jaar krijgt elk kwartier een Japans lied, naar aanleiding van 150 jaar diplomatieke betrekkingen tussen België en Japan.
Elk kwartier wordt vanuit de Sint-Romboutstoren aangekondigd met een melodie. Voor de uur- en halfuurslagen zijn de melodieën het teken dat de klokken weldra het uur vertellen en je dus je oren moet spitsen.
De vier verschillende melodieën worden afgespeeld door een 18de-eeuwse speeltrommel. Daarin steken pinnen die ervoor zorgen dat elke muzieknoot door de juiste hamer op de juiste klok wordt geslagen. Hoe langer de melodie, hoe meer pinnen je dus nodig hebt. Afgelopen jaar staken er zo’n 250 pinnen in de speeltrommel. Het versteken ervan neemt al snel enkele dagen in beslag; een monnikenwerk waar stadsbeiaardier Eddy Mariën, de torenwachter en enkele leerlingen van de Beiaardschool Jef Denyn zich op toeleggen.
De gekozen Hollandse melodieën van afgelopen jaar stonden in het teken van het (onlangs afgelopen) stadsfestival Hollandse Maatjes. De nieuwe melodieën zijn Japanse liederen, naar aanleiding van 150 jaar diplomatieke betrekkingen tussen België en Japan.
• Het uur: ‘Sakura, sakura’ (‘kersenbloesems’): een Japanse volksmelodie die de lente bezingt met zijn prachtige kersenbloesems.
• Het half uur: ‘Kojo no tsuki’ (‘de maan over de kasteelruïne’): componist Rentaro Taki beschrijft in dit lied de tegenstelling tussen de maan die altijd blijft bestaan en het aardse leven dat vergaat. Men kan er uiteraard ook een knipoog in zien naar de Maneblussers.
• Kwartier over het uur: ‘Aizu Bandai San’ (‘de berg Bandai te Aizu’)
• Kwartier voor het uur: ‘Komoriuta’ (een wiegenlied)
“Vorig jaar aandacht voor Nederland, dit jaar voor Japan. Op die manier kijken we ook buiten de grenzen van Mechelen. Ik vind dat belangrijk voor een internationale beiaardstad”, aldus Björn Siffer, schepen van Cultuur en Kunstonderwijs.
Symposium ‘How Bells connect Belgium and Japan’
De Mechelse Beiaardschool Jef Denyn zet ook in september nog in op de verjaardag van de diplomatieke betrekkingen tussen België en Japan. Op zaterdag 24 september organiseert het in Lamot een symposium over de beiaardcultuur in Japen en België.
Onder andere Herman Van Rompuy, ambassadeur voor ‘150j Japan-België’ en haikuliefhebber, Masafumi Ishii (ambassadeur van Japan) en Koen Cosaert (directeur van de Mechelse Beiaardschool) zullen spreken op het congres.
In aanloop naar het symposium organiseert de Beiaardschool nu al een haikuwedstrijd, in samenwerking met Haiku-centrum Vlaanderen. Tussen 1 april en 30 juni kan je maximaal drie haiku’s inzenden met als thema klok, beiaard of bel. De beste haiku’s worden gepubliceerd in een bundel die tijdens het symposium wordt gepresenteerd. Voor de gelegenheid zullen ook Herman Van Rompuy en Mechels schepen van Cultuur Björn Siffer een haiku schrijven.
Wist-je-datjes over de beiaard in Sint-Romboutstoren
• De 18de-eeuwse speeltrommel bevindt zich in de Uurwerkkamer, 423 treden hoog in de toren.
• De beiaardkamer met het beiaardklavier bereik je na 359 treden.
• De Sint-Romboutstoren heeft een 40 ton zware beiaard met 49 klokken, de zwaarste van ons land en de op drie na zwaarste van Europa (na Berlijn en Portugal).
• Het uur slaat op Salvator, de beroemde grote klok van bijna negen ton, de slaghamer weegt 120 kg.
• De Sint-Romboutstoren heeft twee beiaarden. Een historische beiaard die diende tot 1980 en sinds enkele jaren weer gebruikt wordt voor het automatisch spel met trommel (het is dus deze die verstoken wordt). Dit instrument werd in 1980 lager geplaatst in de toren. In afwachting van een restauratie wordt de historische beiaard vandaag niet gebruikt voor concerten. De concertbeiaard uit 1981 werd op het verdiep boven de historische beiaard geïnstalleerd. Dit is de beiaard die voor de concerten, bespelingen en lessen wordt gebruikt.
archieffoto: uitinvlaanderen.be