Het plan zet vooral in op bereikbaarheid, stadsvernieuwing, slimme toepassingen en samenwerking tussen handelaars en stadsbestuur.
Om Mechelen verder te versterken als winkelstad en weerbaar te maken tegen concurrentie van andere steden en mogelijk toekomstige projecten, ervoeren handelaars en stadsbestuur de noodzaak van een aantrekkelijker en performanter handelsapparaat. Dit plan bundelt de acties die stad en handelaars vanaf nu stelselmatig gaan uitrollen.
Bereikbaarheid
Op aangeven van de handelaars moest het plan in de eerste plaats inzetten op bereikbaarheid. Daarom gaat veel aandacht naar bijkomende parkeerplaatsen. Met alle geplande en voorziene projecten komen er de eerstvolgende jaren liefst 3042 parkeer-plaatsen bij, gekoppeld aan een aangepast en uitgebreid parkeergeleidingssysteem.
“Voor het luik openbaar vervoer volgt er een proefproject met De Lijn waarbij Mechelen een van de drie proefregio’s wordt waar de dienstregeling vanuit de gemeente wordt gestuurd. Ook de Shopping Shuttle blijft bestaan, maar wordt efficiënter ingezet, met een rechtstreekse verbinding tussen randparking Douaneplein en de Grote Markt. Ook al de inspanningen rond stadsdistributie zijn een versterking voor de lokale handel. Daarom wordt ook het promoten van milieuvriendelijke leveringen en het gebruik van slimme boxen (zoals levering in lockersystemen aan de randparkings of in individuele ‘pakjesbrievenbussen’) in het plan opgenomen”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie.
Beleving
“Als we de voorbije jaren ergens het verschil hebben gemaakt, dan is het wel op het vlak van stadsvernieuwing”, zegt burgemeester Bart Somers. “Ook hier schakelt ons shoppingplan een versnelling hoger. Met tal van stadsvernieuwingsprojecten geconcentreerd rond de hoofdwinkelassen wordt het kernwinkelgebied nog aantrekkelijker gemaakt. Blikvangers hierbij zijn de heraanleg van de Boucherystraat en de drie winkelwandelstraatjes tussen Bruul en IJzerenleen. De IJzerenleen zelf wordt een terrassenplein met creatieve belevingsprikkels. Die ingrepen moeten vooral het ‘funshoppen’ stimuleren. Ook de oprichting van een gezamenlijk Mechels commercieel e-platform en lopende en nieuwe citmarketinginitiatieven rond Mechelen Kinderstad, mmMechelen Feest, Mechelen Morgen en Op.Recht.Mechelen moeten daartoe bijdragen.” “Met de parkeerplaatsen voor minder mobielen, extra fietsenstallingen en de aanwezigheid van de centrumpendel wordt de IJzerenleen als terrassenplein een aantrekkelijke uitvalsbasis voor een bezoek aan de stad”, vult schepen De Bie nog aan.
Bid
Een stad verkoop je samen. Handelaars en stadsbestuur trekken aan hetzelfde zeel. “Dat engagement willen we ook verankeren met een nieuw, formeel samenwerkingsverband. Daarom hebben we geopteerd om een BID (business improvement district) op te richten voor shoppingevenementen en shoppingcommunicatie. Dit project heeft tot doel de samenwerkingsverbanden tussen handel en horeca onderling en met de stad, toerisme en andere spelers te professionaliseren. We ontvangen hiervoor trouwens 188 000 euro subsidie van het Europees Fonds voor Regionale ontwikkeling (EFRO)”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover. Het BID heeft als centrale doelstelling het lokaal ondernemerschap stimuleren, de beleving van de binnenstad versterken en de aantrekkingskracht van Mechelen verhogen. Handel, horeca en stad moeten elkaar inspireren, de krachten bundelen en samen Mechelen op de kaart zetten.