Vorig jaar beklommen 33 728 mensen de toren, t.o.v. 23 283 het jaar ervoor. Dat is een stijging van 45 %. De uitbating van de toren is sinds begin 2015 in handen van de toeristische vzw VVV Mechelen, die het afgelopen jaar een bezoek aan de toren interessanter maakte door heel wat nieuwe initiatieven uit de grond te stampen. Die inspanningen werpen duidelijk hun vruchten af.
Sinds 1 januari 2015 is de uitbating van de Sint-Romboutstoren in handen van de toeristische vzw VVV Mechelen. Die ging na hoe het onthaal, de ticketing, productontwikkeling en promotie van de toren kon geoptimaliseerd worden, en investeerde meteen in nieuwe belevingselementen:
• De zes torenkamers werden aangekleed met infosokkels. Die geven je aan de hand van tekst, filmpjes en audiofragmenten meer info over de verschillende verdiepen waarop je staat;
• Een nieuwe, gratis bezoekersgids in vijf talen – ook gericht op kinderen;
• Voordelige tarieven voor gezinnen;
• Eén centraal onthaal voor zowel kathedraal als toren;
• Via Buitengewoon Mechelen kan je vanop de skywalk de zon zien op- en ondergaan;
• Bedrijven en verenigingen kunnen een aperitief op de toren boeken via vzw Brouwgebouw Lamot;
• Bedrijven en verenigingen kunnen de toren afhuren, bijvoorbeeld voor een teambuildingsactiviteit, via vzw Brouwgebouw Lamot;
• Korting voor andere vrijetijdsactiviteiten (bv. een boottochtje op de Dijle) via je torenticket.
Die nieuwe aanpak resulteert in mooie cijfers. “Begin september kreeg de toren al evenveel bezoekers als in 2015 in totaal. Deze resultaten liggen ver boven onze verwachtingen. We streefden naar 8000 extra bezoekers, maar het zijn er meer dan 10 000”, zegt een tevreden schepen van Toerisme Björn Siffer.
Torencijfers
Meer dan de helft van de bezoekers van de toren komt uit het buitenland. De meeste bezoekers komen, naast eigen landgenoten, uit Nederland, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook voor rondreizende Polen, Russen, Amerikanen, Italianen, Canadezen, Japanners en Brazilianen mocht een bezoek aan Mechelens grootste monument niet mankeren.
Top 20:
1. België | 2. Nederland | 3. Spanje | 4. Duitsland | 5. Verenigd Koninkrijk | 6. Frankrijk | 7. Verenigde Staten | 8. Italië | 9. Rusland | 10. Polen | 11. Roemenië | 12. Canada |
13. Japan | 14. Zwitserland | 15. Australië | 16. Hongarije | 17. Tsjechië |
18. Oostenrijk | 19. Portugal | 20. Brazilië
Nog enkele weetjes: 17 % van alle bezoekers kwam in gezinsverband, 87 % kwam individueel. Gemiddeld kreeg de toren per dag 93 bezoekers over de vloer. Augustus was met 4134 bezoekers de topmaand, januari kreeg met 1593 personen het minste bezoekers. De toren was vorig jaar 363 dagen open.
Toekomstplannen
Ook in 2016 wordt niet stilgezeten. Zo komt er vanaf februari een nieuwe, stijlvolle onthaalbalie (samen met de Metropolitane kerkfabriek). “Verder willen we ons ook meer richten op scholen, en hen aanmoedigen om de toren eens te beklimmen. Mechelse scholen betalen slechts 2 EUR per leerling. Het is ook onze bedoeling om dit jaar meer in te pikken op bestaande evenementen en een bezoek aan de toren erin te integreren. Zo organiseerden we in december drie nocturnes in circussfeer ter gelegenheid van de avondshows van Circus Ronaldo. Die avondopeningen waren nog eens goed voor 229 extra bezoekers”, vertelt Björn Siffer nog.
foto: forum.belgiumdigital.com