“Ik probeerde al van bij de plaatsing in 2014 via verschillende kanalen om de zuil te laten verplaatsen. Wie vanop het plein komt en de spoorweg over moet, kan niet zien of de lichten op wit of rood staan. En eens je afdraait moet je wel doorrijden. Levensgevaarlijk”, aldus Verbergt.
In 2013 kreeg JC Decaux een vergunning voor het plaatsen van de reclamezuil, de adviezen werden echter gegeven op basis van een 2D-plan. In uitzonderlijke gevallen blijkt nadien dat de situatie in 2D heel anders is dan in 3D.
“Voordien kon je nog afgaan op het belsignaal. Maar dat nieuwe signaal is zo slecht hoorbaar dat je nu geen indicatie meer hebt of de barelen gaan sluiten of niet”, geeft het gemeenteraadslid nog mee.
De reclamefirma kreeg nu tot 31 oktober de tijd om de zuil er weg te halen, of te verplaatsen. Vandaag haalde JCDecaux de “hinderpaal” weg. Jan Verbergt was tevreden: “De zuil zal nu een nieuwe stek krijgen, waar die niemand hindert”, besluit hij.
foto: Jan Verbergt