Zo kunnen Mechelaars en bezoekers nog even nagenieten van Maanrock, Parkpop, Dijlefeesten, Ottertrotter, Vis-Pop, Mechelen Zingt, … Mechelen kan terugblikken op een recordeditie. Maar liefst 190 000 bezoekers genoten mee tijdens De Zomer is van Mechelen. Tegelijk kijken we ook al uit naar volgende zomer, met de 20ste editie van Maanrock. Ideeën voor de festivalzomer 2016 kunnen nu al gedeeld worden via de ideeënbus in de foto-expo.
De Zomer is van Mechelen kan terugblikken op een uitstekende jaargang. “Deze foto-expo is onze manier om alle artiesten, vrijwilligers en bezoekers te bedanken voor een onvergetelijke zomer”, legt Kristof Calvo, voorzitter mmMechelen Feest, het waarom van de expo uit. “Het is nog maar de tweede editie van De Zomer is van Mechelen, maar nog veel meer dan de eerste keer hebben we ons echt getoond als dé festivalstad. De langste gratis festivalzomer heeft veel mensen op de been gebracht, alles is vlot verlopen en er is een goede basis gelegd voor de volgende jaren én om de 20e verjaardag van Maanrock volgend jaar in stijl te vieren”.
In de expo brengen 24 foto’s de Mechelse festivalzomer in beeld, met in de hoofdrol de verschillende bezoekers en artiesten die de zomer gekleurd hebben. Je kan de expo nog tot eind november gratis bewonderen in congres- en erfgoedcentrum Lamot, in de vitrineruimte aan de kant van de Haverwerf en de Dijle. De openingstijden lopen gelijk met die van Lamot: maandag tot zaterdag van 9 tot 21u en zondagvoormiddag van 9 tot 12u.
Topeditie DZIVM
Alleen al voor de muziekfestivals kon DZIVM reken op circa 190 000 bezoekers. Alle festivals kunnen terugblikken op een mooie editie. Parkpop en Ottertrotter braken records, Maanrock kan terugblikken op een topeditie met 100 000 bezoekers. Enkele nieuwigheden, zoals de aandacht voor jazz, beiaard en de kinderanimatie, werden goed onthaald. De verschillende organisaties waren enkel mogelijk dankzij de vele helpende handen van partners en vrijwilligers. Bijna 400 verschillende vrijwilligers zetten zich in op één van de festivals, sommigen zelfs op zowat elk evenement.
“Alle festivals kwaliteitsvol organiseren en tegelijk gratis houden is niet evident. Mechelen mag er fier op zijn dat dat opnieuw gelukt is”, zegt Kristof Calvo. De organisatie is natuurlijk alleen mogelijk dankzij de steun die de Stad Mechelen toekent. Maar door meer inkomsten – goede drankinkomsten dankzij het goede weer en gevoelig meer opgehaalde sponsorinkomsten – stijgt opnieuw het aandeel eigen inkomsten, wat belangrijk is om de gratis festivals in de toekomst duurzaam te verankeren. Circa 70 % van de totale uitgaven zijn nu eigen inkomsten, blijkt uit de voorlopige cijfers. De definitieve cijfers worden binnenkort gepresenteerd aan de Mechelse gemeenteraad, de Algemene Vergadering van mmMechelen Feest.
De inspanning om de eigen inkomsten te verhogen was ook nodig. Dat was een belangrijke opdracht bij het begin van de legislatuur. “Uiteraard is het vooral belangrijk dat het plezant is, maar ook de cijfers moeten goed zitten. In 2012 was bijvoorbeeld het bedrag dat de stad moest bijpassen voor Maanrock, toen nog geen drie maar twee dagen, opgelopen tot 250 000 euro per editie. Om het festival te kunnen behouden hebben we hard gewerkt aan de uitgaven en de inkomsten. Vorig jaar hebben we de netto kost al kunnen terug brengen tot 185 000 euro. Nu trekken we die positieve lijn verder door. Geholpen door het goede weer zullen we de netto kostprijs dit jaar bijna kunnen halveren vergeleken met 2012”, aldus Calvo.
Net omdat het weer zo’n belangrijke maar onzekere factor is, zullen de betere resultaten worden aangewend om een klein reserve op te bouwen. En het is uiteraard ook de ambitie om de 20e verjaardag van Maanrock volgend jaar in stijl te kunnen vieren. “Maanrock zal nooit de allergrootste kleppers naar Mechelen kunnen halen, maar dat hoeft ook niet. De formule met de verschillende pleinen en stijlen werkt, en op dat elan willen we verder gaan”.
Kenzo en Arno
Alle foto’s van de expo zijn van de hand van Aikon Producties, een jong Mechels bedrijf dat zich richt op visuele communicatie. Fotografen Arno Costima en Kenzo De Bruyn waren op elke evenement van de partij: “Op veel vlakken was dat voor ons een buitenkans. Mee feesten was er iets minder bij, maar we kregen wel een mooie inkijk in alles wat er deze zomer in onze stad is gebeurd. Niet alleen leerden we een enorm fijne groep mensen kennen, we zagen ook hoeveel zorg en moeite is gekropen in al die festiviteiten. De Mechelaar heeft een mooie zomer gekregen en wij waren de gelukkigen om dat in beeld te brengen. De expo is de perfecte kers op de taart”, aldus Arno en Kenzo.
#dzivm16
mmMechelen Feest wil ook meer dan alleen maar terugblikken. Op de expo staat ook een ideeënbus zodat bezoekers al meteen ideeën kunnen spuien voor de volgende editie van De Zomer is van Mechelen en Maanrock. Hetzelfde kan gebeuren via Twitter met de hashtag #dzivm16. “De Zomer is van alle Mechelaars dus uiteraard zijn we benieuwd welke suggesties en ideeën er nog leven. Twee jaar geleden heeft onze rond toerende babbelbox Wa Poazde de basis gelegd voor de vernieuwde festivalzomer. We gaan op dat elan door en willen zoveel mogelijk mensen blijven betrekken bij onze feesten”, besluit Calvo.
Morgen staat er nog een bedankingsfeest gepland met alle leden van de M-CREW, de vrijwilligers van DZIVM. En dan kan het aftellen naar Mechelen Houdt Je Warm, het feestenprogramma tijdens het eindejaar, helemaal beginnen.
foto: stad Mechelen