Daarvoor is het niet alleen van belang nieuwe infrastructuur te voorzien, zoals de geplande fietsparkeerboot of fietspaden, maar ook de bestaande inrichtingen tegen het licht te houden.
In dat verband is het aanpakken van de fietsveiligheid in de Sint-Katelijnestraat een regelmatig terugkerende vraag. Enkel fietsers mogen via deze straat de stad in- en uitrijden, auto’s mogen enkel de stad inrijden. De suggestiestrook voor de uitwaarts rijdende fietsers, aangegeven met witte kasseitjes, is bij slecht weer niet altijd goed zichtbaar en werd ter hoogte van het plein niet aangebracht. Dit wegprofiel wordt dan ook vaak als onveilig ervaren door fietsers die de stad uit rijden.
“Een verzuchting waar ik zeker begrip voor heb”, zegt schepen voor mobiliteit Marina De Bie. “Ik heb zelf al ondervonden dat, zeker aan de bocht ter hoogte van het plein, de auto’s niet altijd rekening houden met fietsers uit de tegengestelde richting. Toch blijkt het probleem vooral een gevoel van onveiligheid te zijn. De afgelopen 2 jaar werd geen enkel geval vastgesteld waarbij het kruisen van een auto met een fiets in tegenrichting de oorzaak van een ongeval was.” Toch is dit voor de schepen geen reden om geen actie te ondernemen: “Als we meer mensen de fiets op willen krijgen, is het zeer belangrijk dat ze zich als fietser veilig voelen. Bovendien gebeuren er wel ongevallen aan het kruispunt met de Zelestraat, telkens door een fietser die geen voorrang verleent aan een auto die vanuit deze straat de Sint-Katelijnestraat inrijdt.”
Om de zichtbaarheid van de fietsers in tegenrichting te verhogen, zal binnenkort een fietslogo worden aangebracht op de bestrating bij het ingaan van de bocht aan het kerkplein, waar het probleem het sterkst wordt ervaren. De bedoeling is dat de verhoogde zichtbaarheid er toe zal leiden dat automobilisten de bocht minder scherp aansnijden, om op die manier de ruimte voor de fietsers te vergroten. Aan het kruispunt met de Zelestraat, wordt dan weer een waarschuwingsbord met als tekst ‘Gevaarlijk kruispunt voor fietsers – opgepast voorrang verlenen’ aangebracht.
“Met deze dubbele maatregel hopen we zowel het enige terugkerende ongevaltype als het onveiligheidsgevoel voor de fietsers aan te pakken. We blijven de situatie uiteraard wel opvolgen en zullen optreden wanneer extra ingrepen noodzakelijk zijn”, besluit De Bie.
foto: forum.openstreetmap.org