Ook het Madonnabeeldje dat sinds mensenheugenis de gevel sierde, werd onder handen genomen. Sinds vandaag neemt ook deze Madonna haar voorziene plaats op de gevel weer in.
Schepen van Monumentenzorg Greet Geypen zorgde vanmiddag voor het plechtig sluitstuk van de restauratiewerken aan het Hemelrijck, door het Madonnabeeldje terug op haar oorspronkelijke plaats te zetten. Zo schittert het eeuwenoude pand weer mooi in het straatbeeld.
Het Hemelrijck werd aan het begin van de 16de eeuw opgetrokken. Ondanks dat er ingrijpende werken plaatsvonden in de 19de eeuw, zijn er nog altijd laatgotische sporen zichtbaar zoals de tweeledigheid van de trapgevel, de grote vierkante vensters en de stenen kruisramen.
“Het Hemelrijck heeft steeds een prominente plaats ingenomen binnen de Mechelse stadscultuur. Het gebouw is laatgotisch van inslag, maar heeft ook een renaissance aankleding, wat het erg bijzonder maakt”, aldus de schepen van Monumentenzorg. Het pand werd in 1977 dan ook beschermd als monument omwille van zijn artistieke en historische waarde.
Sloopplannen
Anno 1900 bevond het zich intussen meermaals verbouwde huis zich in slechte staat, waardoor de toenmalige eigenaars – de broers Lamot – het wilden laten slopen. Dit zorgde echter voor veel protest bij de inwoners en het toenmalig stadsbestuur, waardoor er een bijzondere eigendomssituatie ontstond. De stad besloot de gevel te kopen en liet die een jaar nadien volledig restaureren. Het gebouw zelf bleef in privéhanden.
Meer dan honderd jaar later trad er scheurvorming op en was de stabiliteit van de topgevel niet langer verzekerd. Het stadbestuur besliste om een gevelrestauratie te laten uitvoeren en wees de werken toe aan de firma Renotec uit Geel. De werken werden in september van 2012 opgestart. De architect die alles in goede banen leidde was THV ARTER & Lode de Clercq.
Historische waarde behouden
“De verschillende restauratiefases hebben geleid tot een veelheid aan bouwmaterialen en uitvoeringen. Het resultaat was dan ook een natuursteengevel van wisselende kwaliteit. De huidige restauratie beoogde de bewaring van de historische waarde en respecteert de gegroeide toestand van het gebouw”, legt Greet Geypen uit.
De volledige gevel werd gereinigd en om waterinfiltratie te voorkomen, werd de achterzijde van de topgevel opnieuw bepleisterd. Verweerd en loszittend voegwerk werd vervangen door een nieuwe vochtregulerende kalkmortelvoeg. Het schrijnwerk en hang- end sluitwerk werd waar nodig plaatselijk hersteld. De dichtgemetselde bovenlichten in de laatste vier traveeën van de zijgevel werden opnieuw opengemaakt en voorzien van ramen, zoals in de oorspronkelijke toestand. De isolerende beglazing op het gelijkvloers werd vervangen door warmtereflecterend gelaagd glas. Tot slot werd alle raam- en deurschrijnwerk voorzien van nieuwe afwerkingslagen volgens de oorspronkelijke kleuropstelling.
Madonna
Met de terugplaatsing van het Madonnabeeldje, zorgde de stad voor een plechtig einde van de restauratiewerken aan het Hemelrijck. Het beeldje is 70 cm hoog en 26 cm breed en is vervaardigd uit fijne krijtsteen. Het beeldje verhuisde tijdelijk naar HBS&C in Geel, een gespecialiseerd zusterbedrijf van Renotec. Daar werd het sterk verweerde beeld terug opgeknapt. “Om het beeldje in de beste omstandigheden te bewaren, wordt het nu onder een glazen stolp geplaatst”, aldus Greet Geypen.
Aan de restauratie hing een prijskaartje van 302 824 euro. Een groot deel hiervan werd gesubsidieerd. De Vlaamse restauratiepremie bedroeg 187 062 euro, de Provincie stond in voor 62 354 euro en de stad investeerde 53 408 euro in het waardevolle gebouw.
Foto: stad Mechelen