In Mechelen kon men terecht op 13 locaties. In vrijwel alle opengestelde panden werden gidsbeurten voorzien. “Net als voorgaande jaren viel het enthousiasme op waarmee de verschillende eigenaars hun panden openstelden. Dit werkt bijzonder aanstekelijk en bevordert de positieve uitstraling van Mechelen”, aldus schepen van Monumentenzorg Greet Geypen.
Jaarlijks gemiddeld 10.000 bezoekers
Open Monumentendag wordt in Mechelen met jaarlijks gemiddeld 9.000 à 10.000 bezoekers, al van in het begin met succes georganiseerd. Per pand werden de bezoekersaantallen bijgehouden. Dit jaar stonden de tellers op het einde van de dag op 14.165. Daarnaast konden de bezoekers deelnemen aan rondleidingen en aan twee themawandelingen.
‘Het geregistreerd bezoekersaantal ligt hoger dan verleden jaar, ondanks het feit dat er op enkele locaties het aantal bezoekers beperkt werd gehouden door een verplichte voorinschrijving. In totaal werden er 14.745 bezoeken geregistreerd op de 13 locaties, met de bezoekers van de themawandelingen inbegrepen. Deze editie kan dus gerust een succes genoemd worden”, aldus schepen van Monumentenzorg Greet Geypen.
Mechelen 3 keer in top 25
De woning van de brouwerij Het Anker (Guido Gezellaan 49) trok met 2800 bezoekers het grootst aantal aanwezigen. In vijf monumenten werden door de dienst Monumentenzorg thematische infopanelen voorzien. Dit was het geval in de O.-L.-V.- over-de-Dijlekerk, in de Sint-Petrus en Sint-Pauluskerk, in de Bleekstraat 7, in de Guldenstraat 27 en in de Moreelstraat 3.
Dat Mechelen in trek was op Open Monumentendag is ook duidelijk zichtbaar op de website inventaris.openmonumenten.be. In de inventaris kon je snuisteren in ruim 6.500 monumenten die ooit hun deuren openden op de Open Monumentendag. De 25 meest bekeken monumenten kwamen op de homepagina. Maar liefst 3 keer komt Mechelen in de top 25 voor, niemand doet beter. Zowel het Belfort als de Raadzaal van het stadhuis (voormalig Lakenhalle) als de Sint-Petrus- en Sint-Pauluskerk vertegenwoordigen Mechelen in de top 25.
Blijven inzetten op cultureel erfgoed
Deze 25ste Open Monumentendag kaderde net als de voorgaande edities in een jaarlijkse Vlaamse campagne die gemeenten en steden als Mechelen de kans biedt om hun rijk historisch erfgoed in de kijker te plaatsen.
Ook naar de toekomst toe wil het bestuur zich blijven inzetten voor het cultureel erfgoed. “Onze stad is in die 25 jaar op veel vlakken ten goede veranderd. We hebben de voorbije jaren ervoor gekozen om het verleden te koesteren en van onder het stof te halen. Meer dan ooit hebben we ingezet op de rijkdom uit ons verleden en dat zullen we in de toekomst ook blijven doen”, besluit Greet Geypen.