Op dinsdag 19 mei organiseert de gemeente Willebroek opnieuw een Willebroek Wil Wat Workshop in Lokaal Dienstencentrum De Wilg. Tijdens deze participatieavond krijgen inwoners de kans om ideeën uit te wisselen en mee na te denken over actuele thema’s in de gemeente. Deze editie focust op ouderen en winkelen enerzijds, en de toegankelijkheid van buitenschoolse opvang en activiteiten anderzijds.
Volgens schepen voor participatie Maaike Bradt is inspraak van inwoners essentieel voor een sterk lokaal beleid. “Een sterk lokaal beleid begint bij luisteren naar wat er leeft bij de inwoners,” zegt Bradt. “Met de Willebroek Wil Wat Workshops wil de gemeente iedereen de kans geven om met ons mee te denken en concrete suggesties aan te reiken. Die inbreng is heel waardevol voor de verdere uitwerking van het beleid.”
Bezoekers kunnen deelnemen aan één van twee tafelgesprekken. In het eerste gesprek staat de toegankelijkheid van buitenschoolse opvang en activiteiten centraal. Daarbij wordt bekeken welke drempels gezinnen ervaren tijdens vakanties en woensdagnamiddagen en hoe het aanbod toegankelijker gemaakt kan worden voor alle kinderen in Willebroek.
Het tweede gesprek richt zich op ouderen en winkelen. Daar wordt besproken hoe oudere en minder mobiele inwoners omgaan met uitdagingen zoals digitalisering, centralisatie van diensten en dienstverlening op afspraak. De Ouderenraad verzamelt tijdens de avond ervaringen en suggesties om later concrete aanbevelingen te formuleren voor het gemeentebestuur, UNIZO en handelsvereniging WIL-LO.
Naast de gesprekken is er ook een doorlopende infomarkt tussen 19 en 22 uur. Bezoekers kunnen er terecht voor informatie over vrijwilligerswerk, gemeentelijke dienstverlening en de nieuwe subsidie voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar.
De workshop vindt plaats in Lokaal Dienstencentrum De Wilg in Willebroek. Inschrijven kan nog tot en met zondag 17 mei via de gemeentelijke website.
