Van 11 tot 17 mei neemt Willebroek deel aan de Diversiteitsweek. Tijdens die week zet de gemeente extra in op inclusie, verbondenheid en respect voor diversiteit in al haar vormen. Op woensdag 13 mei om 13.30 uur wordt aan het administratief centrum symbolisch de regenboogvlag gehesen.
Een opvallend onderdeel van de week is de hernieuwde aandacht voor het project Streetportraits by Herman. Op ’t Pleintje kunnen bezoekers kennismaken met een reeks portretten van Willebroekenaars die de diversiteit van de gemeente in beeld brengen. De tentoonstelling toont niet alleen gezichten, maar ook de verhalen achter de inwoners van Willebroek.
Daarnaast wapperen van 13 tot 25 mei regenboogvlaggen op verschillende locaties in de gemeente als zichtbaar teken van solidariteit en inclusie. Ook de bibliotheek sluit aan met een thematische boekenstand rond genderdiversiteit, socio-economische achtergrond, leeftijd, etnisch-culturele identiteit en handicap.
Ook GO! Atheneum Willebroek engageert zich tijdens de actieweek. De school organiseert gesprekken en bewustwordingsacties rond thema’s zoals racisme, migratie en seksuele diversiteit. Daarbij ondersteunt vzw Iedereen Divers de school met campagnemateriaal.
“Hier leren jongeren samenleven. Door hen te stimuleren om in gesprek te gaan over verschillen en gevoeligheden, wordt gewerkt aan wederzijds begrip en respect. Deze vaardigheden zijn essentieel in onze diverse samenleving”, zegt schepen van samenleven Serkan Bozyigit.
De Diversiteitsweek is een initiatief van Iedereen Divers vzw in het kader van de Europese maand van de diversiteit.
