De eerste Vlaamse asperges uit volle grond zijn officieel voorgesteld in het Provinciehuis in Antwerpen. De vijf grootmeesters van het Grafelijk Genootschap van de Klein‑Brabantse Asperges brachten donderdag de eerste witte asperges van het seizoen naar gouverneur Cathy Berx en de voltallige deputatie. Daarmee werd het nieuwe aspergeseizoen feestelijk op gang getrapt, een traditie die teruggaat tot 1993.
Het Grafelijk Genootschap telt vijf grootmeesters: Nathalie Michiels, Natalie Van Nuffel, Mascha De Wolf, Bjorn Cloostermans en Levi De Mul. Zij wonen allemaal in Klein‑Brabant en fungeren als ambassadeurs van de witte asperge. Voor de gelegenheid dragen ze traditionele kledij in bruin, wit en groen, verwijzend naar de berm, de asperge en het loof.
De Antwerpse deputatie Luk Lemmens, Jan De Haes, Jinnih Beels en Mireille Colson nam samen met gouverneur Cathy Berx en griffier Maarten Puls de asperges in ontvangst, samen met een delegatie uit Puurs‑Sint‑Amands.
Later op de avond organiseerde Puurs‑Sint‑Amands de zesde editie van het exclusieve aspergediner, goed voor een recordaantal van 190 deelnemers. De opbrengst gaat integraal naar MS Liga Vlaanderen. Tijdens het diner werd Luc Van Steenwinkel, Managing Director bij Pfizer, geridderd door de grootmeesters.
Op vrijdag 24 april opent de pop‑uptent als Aspergedorp voor het brede publiek. Die dag wordt ook de Gouden Asperge uitgereikt, een tweejaarlijkse prijs voor personen of organisaties die zich bijzonder inzetten voor de gemeente en de promotie van de Klein‑Brabantse asperge. Tijdens het weekend van 25 en 26 april kunnen bezoekers genieten van culinaire specialiteiten en een uitgebreid activiteitenprogramma.
Meer informatie staat op aspergefestival.be.
