De gemeenteraad van Zemst heeft de volgende stap gezet in de herontwikkeling van de recreatiesite in Weerde. Kandidaten krijgen nu de kans om zelf een concreet projectvoorstel in te dienen én uit te voeren op de voormalige terreinen van VK Weerde. De basis voor het project werd gelegd vorige zomer, toen de gemeente ideeën verzamelde bij inwoners. Dat leverde maar liefst 128 voorstellen op.
Volgens schepen van Participatie Liesbeth Lacante vormden die ideeën de leidraad voor de volgende fase: “Het zijn die ideeën die de basis vormden voor de leidraad die nu goedgekeurd werd door de gemeenteraad. We gaan nu een stapje verder en concreter, in die zin dat geïnteresseerde personen, verenigingen of organisaties hun specifiek voorstel binnen het kader kunnen indienen en indien ze gekozen worden, ook zelf kunnen realiseren.”
De oproep staat open voor iedereen: inwoners, verenigingen en organisaties kunnen zich kandidaat stellen tot eind mei 2026. Schepen van Cultuur en Sport Koen Vandermeiren benadrukt dat de gemeente zoveel mogelijk ideeën wil verzamelen:
“Deze oproep staat open voor alle personen, verenigingen en organisaties. Ondertussen hebben we al een spontaan voorstel ontvangen. Maar we willen iedereen de kans geven om een concreet voorstel in te dienen en zo als het ware de markt laten spelen.”
Opvallend is dat geselecteerde kandidaten hun project ook zelf mogen uitvoeren. De gemeente voorziet daarvoor een duidelijke leidraad met voorwaarden, zodat de site op een kwalitatieve en duurzame manier wordt ingevuld.
Meer informatie en de voorwaarden zijn te vinden via de website van de gemeente. Kandidaturen kunnen ingediend worden tot eind mei.
