Op vrijdag 19 september nemen alle lagere scholen in Kapelle-op-den-Bos deel aan de Strapdag. Tijdens die dag zetten leerlingen en leerkrachten in op duurzame verplaatsingen zoals te voet, met de fiets of met alles wat rolt. Het initiatief wil zorgen voor minder autoverkeer, meer verkeersveiligheid en een gezondere leefomgeving.
Schepen van onderwijs en mobiliteit Dirk Hermans (proKA Vooruit) reageert enthousiast: “Ik ben heel tevreden dat alle scholen deelnemen en zo kinderen het belang laten inzien van een rustige en autoluwe schoolomgeving. Daarnaast is ‘strappen’ ook goed voor de fysieke en mentale gezondheid van jongeren.”
Wel waarschuwt Hermans dat er plaatselijk verkeershinder kan zijn. “We vragen aan alle weggebruikers om extra voorzichtig te zijn en rekening te houden met de vele jonge fietsers en voetgangers.”
De scholen vullen de Strapdag in met uiteenlopende activiteiten: van fietslessen, verkeersspelen en een Run Bike Run tot een vrolijke Fluo Fuif en creatieve krijtacties. Het lokaal bestuur roept iedereen op de auto aan de kant te laten en mee te zorgen voor een veilige en rustige schoolomgeving.
