Een afscheid dat even persoonlijk als duurzaam is: dat is de ambitie van uitvaartspecialist DELA met een nieuwe collectie 3D-geprinte urnen. Die worden geproduceerd door het jonge Mechelse bedrijf Kreate 3D, opgericht door twintigers Simon Desimpelaere en Anthony Brouwers. De innovatieve urnen zijn gemaakt van milieuvriendelijke materialen zoals bioplastic op basis van maïszetmeel, houtvezels, algen en olifantengras.
Met deze samenwerking speelt DELA in op de groeiende vraag naar een ecologisch verantwoorde uitvaart. Volgens een recente bevraging bij meer dan 2.000 Belgen hecht 44% belang aan een duurzame laatste rustplaats. De cijfers liegen er niet om: in 2024 koos al 70% van de Belgen voor crematie.
Minimale verspilling, maximale betekenis
“3D-printing is een gamechanger om duurzaam te produceren,” zegt Simon Desimpelaere van Kreate 3D. “Het verschil met traditionele urnen is duidelijk: waar keramiek of metaal bakken energie vragen, werkt 3D-printen met minimale verspilling. Alleen wat nodig is, en niets meer.”
DELA introduceert twee modellen: Lacrima, gemaakt van bioplastic met algen of olifantengras, en Floressa, geprint met houtvezels en volledig biologisch afbreekbaar. Vooral Floressa is bedoeld om begraven te worden, zonder ecologische impact.
Persoonlijke schatkamer
Naast duurzaamheid staat ook personalisatie centraal. De urnen hebben een elegante, golvende vorm en zijn uitgerust met een zogeheten ‘schatkamer’. Daarin kunnen nabestaanden een haarlok, ring of klein aandenken bewaren. Op het deksel is ruimte voor een gravure van een naam, vingerafdruk of boodschap.
“We merken dat steeds meer mensen bewust kiezen voor een afscheid dat bij de dierbare past,” zegt Lien Verfaillie van DELA. “Design, duurzaamheid en personalisatie worden steeds belangrijker. Met Kreate 3D hebben we een lokale partner die aan al deze criteria voldoet. En dankzij hun technologie kunnen de urnen binnen drie dagen geleverd worden — perfect binnen de timing van een uitvaart.”
Hoewel DELA de collectie niet als massaproduct ziet, mikt het wel op een jonger publiek dat op zoek is naar een zinvolle en bewuste invulling van afscheid.