Wat vinden de Mechelaars van de manier waarop hun stad communiceert? Om dat te achterhalen, lanceert Stad Mechelen in samenwerking met de Thomas More hogeschool een grootschalige enquête. De bevraging loopt van 22 april tot 19 mei en deelnemers maken kans op een Mechelenbon ter waarde van 25 of 50 euro.
“Het doel is om als stad inzicht te krijgen in het bereik en de waardering van de stedelijke communicatiekanalen,” zegt burgemeester Bart Somers, bevoegd voor Communicatie. “Goede communicatie is essentieel voor het vertrouwen tussen bestuur en burger. Deze enquête helpt ons om helder te krijgen wat werkt en wat beter kan.”
De vragenlijst peilt onder andere naar de bekendheid en kwaliteit van kanalen zoals de website www.mechelen.be, de socialemediakanalen en het stadsmagazine Nieuwe Maan. Daarnaast wordt ook gevraagd welke informatie de inwoners belangrijk vinden en hoe zij het imago van Mechelen ervaren. “Zo krijgen we inzicht in wat de Mechelaars zelf willen weten of vinden,” licht Somers toe. “De resultaten zullen richting kunnen geven aan toekomstige communicatieprojecten en -prioriteiten.”
Thomas More, met jarenlange ervaring in communicatieonderzoek, ontwikkelde een gebruiksvriendelijke en gestandaardiseerde bevraging die makkelijk vergeleken kan worden met andere steden en gemeenten. Mechelen voerde in 2015 al een gelijkaardig onderzoek uit. De nieuwe bevraging laat dus ook toe om evoluties in kaart te brengen.
Rond september worden de resultaten verwacht. Inwoners kunnen de enquête online invullen via www.mechelen.be/onderzoek-communicatie. 2000 willekeurige inwoners krijgen de vragenlijst ook op papier in de brievenbus.