Dat het gebruik van deelmobiliteit in Mechelen in de lift zit blijkt opnieuw uit de mooie cijfers die de Hoppy deelsteps voor het vijfde jaar op rij kunnen voorleggen. Zowel het aantal gebruikers als het aantal afgelegde ritten namen vorig jaar substantieel toe, terwijl ook de veiligheid van de steps aanzienlijk verbeterde. “Het gebruik van de deelsteps overtreft onze verwachtingen,” stelt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen.
“De opgang van onze deelsteps is zonder meer spectaculair te noemen,” zegt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Het aantal steps houden we heel bewust op 200, maar het aantal gebruikers steeg vorig jaar voor het vijfde opeenvolgende jaar. Het aantal gebruikers steeg met 14 % naar een totaal van 31.148 gebruikers. Het aantal afgelegde ritten nam toe met maar liefst 80%, goed voor een beperking van de CO²-uitstoot met 31.474 kg.”
Door vaste parkeerplaatsen in te voeren kon de overlast door wild geparkeerde steps vorig jaar al worden teruggedrongen. Vandaag bevindt 98 % van de deelsteps zich bij het afsluiten van de rit in de voorziene parkeerzone. Onderzoek aan de hand van AI-data wees ook uit dat het merendeel van de Mechelse deelstepgebruikers de steps veilig gebruiken. Bovendien werden ook nieuwe steps met dubbele remmen, richtingaanwijzers en een betere vering in gebruik genomen.
“We merken dat het aantal meldingen over overlast door de genomen maatregelen haast tot nul is teruggedrongen,” voegt schepen Vandersmissen nog toe. “Als toonaangevende deelmobiliteitstad van Vlaanderen bekijken we samen met deelstepaanbieder Hoppy hoe we met nieuwe technologie de steps nog veiliger kunnen maken. Dat kan bijvoorbeeld door de bestaande zones met beperkte snelheid uit te breiden of door via slimme sensoren rondrijden met meerdere personen op één step onmogelijk te maken. Uiteraard blijven we ook verder inzetten op de verkeersveiligheid in en rond de stad. Onze fietsstraten, fietspaden, conflictvrije kruispunten en de autoluwe binnenstad maar ook de fietsinfrastructuur waar we nu al jaren aan bouwen, verhogen de veiligheid van fietsers en voetgangers en geven hen de nodige ruimte. En daar profiteren ook deelstepgebruikers van.”
De Mechelse Hoppy-steps worden hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer ingezet en rijden vooral tijdens de spitsuren. Bovendien zijn Hoppy-gebruikers loyaal. De gemiddelde gebruiker heeft sinds de lancering al 7 ritten gemaakt, en eens iemand een Hoppy gebruikt, blijft die dat doen. Slechts 15% van de ritten is eenmalig, wat betekent dat de overgrote meerderheid van de gebruikers regelmatig blijft rijden. Er zijn zelfs deelstepgebruikers die in één jaar meer dan 1.000 ritten maken.
Kenny Vercruysse, CEO Hoppy: Mechelen was de eerste stad waar Hoppy werd gelanceerd, en het is fantastisch om te zien hoe de stad en haar inwoners deelmobiliteit volledig hebben omarmd. Mechelen blijft voor ons een mijlpaal: hier zijn we gestart, hier hebben we deelmobiliteit helpen uitbouwen, en hier blijven we elk jaar opnieuw mooie resultaten neerzetten. We kijken ernaar uit om samen met de stad de toekomst van deelmobiliteit verder vorm te geven.”