De Galgestraat in Mechelen-Noord, die al jarenlang onder het gewicht van zwaar verkeer lijdt, krijgt een grondige facelift. De stad zet met een ingrijpende heraanleg in op de verbetering van verkeersveiligheid, nieuwe riolering en toekomstbestendig waterbeheer en vergroening. Het vernieuwde ontwerp omvat brede voetpaden, een gescheiden riolering en tal van maatregelen om de straat beter bestand te maken tegen de klimaatuitdagingen van de toekomst.
De werken starten eind februari. Schepen van Openbare Werken Patrick Princen licht toe: “De straat wordt niet alleen helemaal ondergronds en bovengronds vernieuwd maar zeker ook mooier, groener en verkeersveiliger. We vergroenen de straat met 152 m² extra plantvakken en ruim 700 m² aan waterdoorlatende verharding. Bovendien worden 22 nieuwe bomen geplant. Met een volledig gescheiden riolering maken we de straat klaar voor de uitdagingen van de toekomst.”
Groener, verkeersveiliger en betere waterinfiltratie
De heraanleg van de Galgestraat voorziet in een breed scala aan ecologische en verkeersveiligheidsmaatregelen. De straat wordt aanzienlijk vergroend met extra plantvakken en bomen. De extra plantvakken zorgen niet alleen voor een mooier straatbeeld, maar dragen ook bij aan het afremmen van het verkeer, in het bijzonder het zware vrachtverkeer. Daarnaast worden er 60 m² aan potentiële tegeltuinen geïnstalleerd, wat de biodiversiteit bevordert en voor extra groen zorgt.
De voetpaden aan beide kanten van de straat worden verbreed en in klinkers aangelegd om het comfort en de veiligheid voor voetgangers te vergroten. De parkeerstraten worden in kasseien afgewerkt en afgebakend met groen. De opritten worden toegankelijk via grasbetontegels, waardoor de straat verder verduurzaamt.
Om de waterdoorlatendheid te verbeteren en de waterkwaliteit te optimaliseren, wordt er 700 m² waterdoorlatende verharding aangelegd. Dit maakt het mogelijk om regenwater ter plaatse beter te laten infiltreren en voorkomt wateroverlast. Daarnaast wordt er een volledig gescheiden riolering aangelegd, wat de afvoer van regenwater van het afvalwater scheidt en bijdraagt aan een duurzamer waterbeheer.
In gesprek met obuurtbewoners
De buurt heeft actief kunnen meedenken over het ontwerp. Na een eerste infomoment eind 2022 werden de ontwerpen grondig aangepast en werd het aangepast ontwerp in juni 2023 gepresenteerd aan de bewoners. Hierbij hield het stadsbestuur rekening met de hoge parkeerdruk en de bezorgdheid over te snel rijdend verkeer. “De fietsvoorzieningen werden aangepast, met het weglaten van fietssuggestiestroken. Om tegemoet te komen aan de parkeerbehoefte in de buurt, werd het aantal beschikbare parkeerplaatsen in dit ontwerp vergroot van 30 naar 41 en werd er een buurtparking ingericht juni 2024. Hoewel de heraanleg van de Galgestraat zelf de ruimte voor parkeerplaatsen verkleint door ingrepen voor verkeersveiligheid en snelheidsremmende maatregelen, biedt de buurtparking een mooie oplossing voor de parkeernoden. Aan de slachthuislaan worden tijdens de werken 60 extra parkeerplaatsen gemaakt die we nadien eventueel kunnen behouden indien ze in de smaak vallen.”, stelt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen.
Op de bewonersvergadering gisteren waren 65 bewoners aanwezig en was er een zeer constructief gesprek. “Met deze vernieuwing maken we van de Galgestraat een meer leefbare straat dan vandaag het geval is met aandacht voor voldoende parkeerplaatsen, de bezorgdheden van de buurt. We zorgen voor meer groen en verbeteren de infrastructuur op een duurzame manier. De straat wordt dus niet alleen mooier, maar ook toekomstbestendiger en veiliger”, aldus schepen Princen.