Het gedeelte tussen de Autokeuring en de ingang van Technopolis in De Zemstbaan krijgt een grondige heraanleg om het comfort en de veiligheid voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd vervoer te verbeteren. De werken, die starten op 27 januari en naar verwachting eind juni 2025 afgerond zullen zijn, passen binnen de bredere ambitie van Stad Mechelen om een duurzame en verkeersveilige stad te zijn en het fietsroutenetwerk te verbeteren.
“Op 27 januari starten we met het uitbreken van de rijbaan en de aanleg van nieuwe fundering en asfalt. Hierna kunnen we volop werken aan de verbetering van het comfort en veiligheid van de voetgangers en fietsers. Dit door de aanleg van nieuwe voetpaden: er komt een voetpad tussen de Abeelstraat en Technopolis en twee voetpaden tussen de autokeuring en de Abeelstraat. Naast betere voetpaden, werken we in onze fietsstad ook aan betere infrastructuur voor fietsers. Zij krijgen meer ruimte dankzij de aanleg van fietssuggestiestroken. Het project voorziet bovendien 400m2 aan ontharding en 15 extra bomen. Vanuit de buurt was er deze week een zeer constructieve bewonersvergadering met alvast heel veel interesse voor de werken”, aldus schepen van Openbare Werken Patrick Princen.
Om de verkeersveiligheid te verhogen, wordt de rijbaan versmald en een verkeersdrempel voorzien ter hoogte van de Abeelstraat. Daarnaast wordt een zone 30 ingevoerd. De opritten en groenzones blijven zoals vandaag en worden aangewerkt, evenals de inrit van Technopolis, zodat ook voor de gebruikers van De Lijn het comfort verbetert. Aan de Technopolis-site komen bovendien extra oversteekplaatsen zodat de vele jonge en actieve bezoekers de site veiliger kunnen bereiken. De fietssuggestiestroken zorgen er dan weer voor dat er een betere verbinding is met de F1-fietsostrade Antwerpen-Brussel.
Mechelen fietsstad
“Ook in deze nieuwe bestuursperiode willen we onze naam als fietsstad waarmaken,” stelt Schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Deze heraanleg verbetert de veiligheid en het comfort van fietsers en voetgangers, betekent een upgrade van de infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer en versterkt ook de verbindingen binnen onze stad. Samen met ons fietsnetwerk dat we gefaseerd uitrollen, onze fietsstraten en de meer dan veertig kilometer fietspaden die er de laatste jaren bijkwamen bouwen we aan een leefbare en verkeersveilige stad.”
Bereikbaarheid
Tijdens de werken proberen we de huizen maximaal bereikbaar te houden en blijven alle zijstraten bereikbaar in dubbelrichting, maar worden deze tijdelijk doodlopend op de werf. Binnen de werfzone is alles toegankelijk te voet en kunnen fietsers met de fiets aan de hand de weg vervolgen. Er wordt een omleiding voorzien voor de doorgaande fietsers langs de fietsotrade F1 Geerdegemstraat.