Na de complexe werkzaamheden in de Hondiuslaan, letterlijk en figuurlijk onder én boven de grond de slagader van Duffel, gaat deze op vrijdag 29 november geleidelijk weer open voor alle verkeer.
De afgelopen 21 maanden werd er heel hard gewerkt in de Hondiuslaan. Er moesten ondergronds hoogdringende gigantische collector- en rioleringswerken uitgevoerd worden, en het lokaal bestuur Duffel maakte hiervan gebruik om tegelijkertijd de volledige bovenbouw te vernieuwen. Prioriteit daarbij was een nieuw breed fietspad om het fietscomfort en de fietsveiligheid van dagelijks duizenden fietsers te verhogen.
Tegelijkertijd werd ook al het regenwater van de wegverhardingen en van alle woningen afgekoppeld van de riolering en in aparte beddingen afgeleid voor buffering en infiltratie, zelfs via de vijvers van het Muggenbergpark en een nieuwe winterbedding aan de Wouwendonksebeek.
“We zijn gestart op 1 maart 2023 en we hadden wel achttien maanden voorzien, maar allerhande, ongelooflijke problemen hebben ervoor gezorgd dat het langer heeft geduurd. Alleen al het hele PFAS-verhaal heeft ons meer dan drie maanden gekost, én ook heel veel geld. Gelukkig hebben we alle obstakels kunnen oplossen dankzij een fantastische samenwerking van onze diensten met Aquafin, studiebureau Antea én aannemer BESIX, anders was het nog veel, véél erger geweest”, aldus Jos Hellemans, schepen van openbare werken, mobiliteit en waterbeheer, (“en dat kan ik u wel garanderen als burgie met meer dan 40 jaar (veld)ervaring …..”).
“Ondergronds hebben we dus deze gigantische collector, samen met alle mogelijke rioleringen, kabels en leidingen vernieuwd, vergroot of nieuw aangelegd. Dankzij deze werkzaamheden verhogen we tegelijkertijd de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers en hebben we bovendien in deze regio een revolutionaire stap gezet in het afkoppelen van regenwater voor buffering, verdamping en vooral infiltratie. Het gaat hier nu reeds over enkele tienduizenden kubieke meters water per jaar (*)”, vult Jos Hellemans aan.
(* Hoe komen we hieraan? Er ligt ongeveer 17.000 m² verharding in de Hondiuslaan (= veel minder dan vroeger). Er werd meer dan 8.000 m² dakoppervlakte van privé-gebouwen afgekoppeld. Samen > 25.000 m². Er valt gemiddeld 850 l/m² neerslag in België (= dit jaar veel meer!). Dit betekent dat 21.250.000 liter of 21.250 m³ jaarlijks uit de riolering wordt gehouden.)
Vanaf vrijdag 29 november gaat de Hondiuslaan in de loop van de dag geleidelijk weer open voor het verkeer. Aannemer Besix moet echter ook nog heel wat afwerkingen uitvoeren, maar die zullen tijdelijk en lokaal voor enige hinder zorgen, en ze zijn ook afhankelijk van het winterweer.
Ook aan het kruispunt met de Muggenberg moeten nog aanpassingen uitgevoerd worden die het kruisen van het fietspad nog duidelijker maken, ook al is de wederzijdse zichtbaarheid op alle fietsers (links en vooral rechts) enorm verbeterd. Er komt ook een visuele scheiding tussen de rijstroken om ervoor te zorgen dat de fietsstraat beter gerespecteerd blijft. Daarnaast zullen hagen en bomen nu of in het volgend voorjaar bijgeplant worden, waarvoor de aannemer trouwens daarna nog meer dan twee jaar verantwoordelijk blijft. Verder zal de aansluiting met de Kiliaanstraat nog geoptimaliseerd worden, maar dat wordt eerst na de koopjesperiode in het voorjaar gerealiseerd.
Daarom worden de rijwegen nu al in gebruik genomen, ook al moeten er nog veel afwerkingen uitgevoerd worden. De aannemer hoopt de werken in de Hondiuslaan zelf, zijstraten en opritten te kunnen beëindigen tegen eind december.
“Toch vraag ik zeer uitdrukkelijk aan alle weggebruikers veel voorzichtigheid én vooral veel wederzijdse hoffelijkheid voor deze nieuwe verkeerssituatie: we zijn dit nu al bijna twee jaar anders gewoon en moeten ons nu plots terug aanpassen aan deze nieuwe, zeer verkeersdrukke situatie. Daarenboven willen we toch ook alle inwoners, en vooral deze van de Hondiuslaan en aanpalende straten, bedanken voor hun geduld en begrip tijdens deze zwaarste wegenwerken ooit in Duffel”, besluit schepen Jos Hellemans.