Berichten over mogelijke schrappingen en besparingen voor de buslijnen in Mechelen zorgden in oktober voor heel wat commotie. Op de gemeenteraad eind oktober werd door de oppositie daarom gevraagd om een extra commissie in te richten om antwoorden op de vele vragen te krijgen.
Na de toelichting door vertegenwoordigers van De Lijn bleven nog enkele bezorgdheden overeind bij de oppositiepartijen CD&V en N-VA.
“Dat mensen uit een wijk als Stuivenberg helemaal tot aan de Hombeekse- of zelfs Brusselsesteenweg moeten wandelen om een bus te kunnen nemen, dat maakt ons ongerust. Wanneer het uitgangspunt 1 km stappen is, dan kan dat niet voor deze hele wijk gegarandeerd worden. Voor ouderen of mensen die minder te been zijn is dat toch onaanvaardbaar. Hier moet een oplossing voor komen, bijvoorbeeld met extra Flex-bussen,” aldus gemeenteraadslid Karl Lauwers (CD&V).
Er zijn ook verschillende lijnen waar de doorkomsttijden verder uit elkaar zullen liggen. “Een bus om de 60 minuten is nog te overbruggen. Maar het kan niet zijn dat wanneer er bussen wegvallen door technisch defect, dat dan op deze lijnen gebeurt. Mensen zouden zo 2 uur of meer op een bus moeten wachten, dat doet niemand,” weet Lauwers. Dit gaat bijvoorbeeld over de veelbesproken lijn 4 tussen Battel en Muizen.
De boodschap van de avond was dat het plan zoals het reeds in 2021 aan de gemeenteraad voorgesteld werd, uitgevoerd zal worden en er dus geen verrassingen zijn. “We zijn blij dat de extra besparingen waarvan bericht werd, er niet komen. Maar we betreuren dat dit niet meteen meegegeven kon worden. Eigenlijk was deze informatie al beschikbaar op de gemeenteraad van oktober. Vaststellen dat het toen dramatisch genoeg was om vanuit de meerderheid voor te stellen de bevoegde minister te vorderen, om nu aan te geven dat alles is zoals het al jaren voorzien was, dat zijn zorgen die de burgers niet hoeven,” meent Freya Perdaens (N-VA).
Het is die communicatie en een doorgedreven evaluatie die ook in de verdere uitrol van het nieuwe busplan essentieel zal zijn. “Naast de jaarlijkse meting die De Lijn doet, zien wij graag ook een bevraging bij de Mechelse gebruikers. Door het aantal niet-gereden ritten te monitoren kunnen we ook opvolgen of het nieuwe plan een beter perspectief biedt op betrouwbaar openbaar vervoer. Met een nieuwe partner in de stadsmeerderheid die zowel participatie als openbaar vervoer een warm hart toedraagt, verwachten we dat dat geen enkel probleem zal zijn,” besluit Perdaens (N-VA).