De ontharding van de Spildorenlaan is klaar. Omdat dit een natuurgebied is in beheer van ANB mochten hier al even geen wagens meer rijden. Nu het beton is verwijderd, is een deel van de rijbaan volledig teruggegeven aan het omliggende natuurgebied Battenbroek. Onderzoeksproject RE-MOVE, een initiatief in het kader van Vlaanderen Breekt Uit, werkte een onthardingsvisie uit die bruikbaar is in heel Vlaanderen en experimenteerde hier met onthardingstechnieken.
Schepen voor natuur- en groenontwikkeling Patrick Princen: “In samenwerking met Agentschap Wegen en Verkeer én Agentschap Natuur en Bos kozen we voor de Spildorenlaan in Walem voor een volledige ontharding, een enorme winst voor het natuurgebied Battenbroek. We hadden de verwijdering van het beton geschat op 3100 m², uiteindelijk werd dat 6200 m². Van het opgebroken beton hebben we 2700 m² hergebruikt om er een fiets- en wandelpad mee aan te leggen. Er ligt hier nu een prachtige laan, midden in natuurgebied, waar het heerlijk wandelen en fietsen is. Kom zeker eens langs om een kijkje te nemen!”
De volgende jaren gaat de ontharde zone stilletjes aan terug natuur worden, goed voor de lokale fauna en flora. Gelijktijdig is ook een onthardingszone onder de Battenbrug gerealiseerd in het kader van het Vlaams Actieprogramma Ecologische Ontsnippering (VAPEO), een samenwerking tussen AWV, ANB en Departement Omgeving. “Deze nieuwe inrichting maakt het mogelijk voor heel wat dieren, zoals marters, reeën, vossen, maar ook kleinere soorten, zoals vleugelloze insecten, om veilig en op een natuurlijke wijze te migreren van Battenbroek naar de mooie natuur in en om Walem en Mechelen. Het Natuurpark Rivierenland krijgt er zo weer een natuurlijke verbinding onder de E19 bij”, aldus schepen Princen.
Spildorenlaan
De Spildorenlaan in Walem kende al een tijdje geen autoverkeer meer, dankzij de erkenning van dit gebied als natuurgebied. Hierdoor was het de ideale plek voor een experiment. Stad Mechelen startte daarom de samenwerking op met RE-MOVE, om verschillende onthardingstechnieken uit te testen. RE-MOVE is een project van ‘Vlaanderen Breekt Uit’ om vanuit verschillende invalshoeken, mobiliteit, klimaat, trage wegen en open ruimte, een methode voor gemeenten te ontwikkelen om hun autowegen selectief te gaan ontharden en om te zetten in trage wegen.
Marlies Struyf, onderzoeker RE-ST: “Mechelen was de pilootstad voor RE-MOVE, om onze ontwikkelde scan om onthardingskansen te detecteren uit te testen. De Spildorenlaan kwam uit die scan als een weg die niet alleen een overmaat aan verharding in de breedte had, maar ook in de lengte. Gezien er geen gemotoriseerd verkeer moet zijn kan je de verharding over de hele lijn in vraag stellen. “Ondanks dat de verharding van de Spildorenlaan volledig overbodig bleek, moesten er toch heel wat drempels overwonnen worden voordat men kon ontharden. Mechelen maakt hiermee zijn titel als pilootstad voor ontharding helemaal waar!”
Vandaag is een deel van de rijbaan aan het natuurgebied teruggegeven. Aan de kant van de vijver, langs de helft van de weg, ligt er half verhard materiaal. Goed voor de waterinfiltratie, maar met behoud van comfort voor de fietser en de wandelaar. De andere strook van de Spildorenlaan is volledig onthard. De ontharding van de Spildorenlaan sluit aan op de ecotunnel van AWV. Ook het voetpad onder de tunnel E19 is verbreed en er zijn zes nieuwe parkeerplaatsen aangelegd, richting Battenbroek.