Fietsers van of naar Hombeek kunnen vanaf vandaag de eerste route van het fietsroutenetwerk gebruiken. Het opzet van dat netwerk is om lokale en bovenlokale fietsroutes sterker aan elkaar te linken en fietsers via een kaart en bewegwijzering vlot doorheen en rond de stad te navigeren. De stad wil zo het groeiend aantal fietsers en de schoolgaande jeugd tegemoetkomen. “Met ons nieuwe fietsroutenetwerk brengen we zowel functionele als recreatieve fietsers beter, sneller en veiliger op hun bestemming,” zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen.
In een eerste fase zijn nu de borden van de lokale route naar Hombeek geplaatst. Die leiden fietsers via een systeem van wegwijzers en overzichtsborden vanaf het centrum van Hombeek via een fietsvriendelijke route naar de Brusselpoort, of omgekeerd. Onderweg kruisen fietsers verschillende andere routes, die hen in de toekomst vlot op andere bestemming in en rond Mechelen kunnen brengen.
“Het opzet van het fietsroutenetwerk is het creëren van een geïntegreerd en logisch opgebouwd geheel van helder uitgestippelde en toegankelijke fietsroutes,” licht schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen toe. “Een belangrijke factor daarin is dat wij onze dorpen beter met elkaar en met het stadscentrum willen verbinden, zeker ook omdat heel wat jongeren met de fiets naar school gaan. Dat doen we alvast met deze eerste fietsroute van en naar Hombeek. In de beginfase willen we onze eerste fietsroute uittesten en evalueren, om dan in een latere fase de bewegwijzering van de andere routes uit te zetten op basis van de bevindingen uit de praktijk.”
De Nieuwe Vesten en de nieuwe stationsomgeving vormen de binnenste fietsring en de vertrek- en aankomstpunten voor de wijkroutes. De groene fietsring is de buitenste drager die zowel voor functionele als recreatieve verbindingen zorgt tussen trekpleisters als de parken, tuinen en natuurgebieden rond Mechelen.
“We willen dat onze fietsers zich comfortabel en veilig van deur tot deur kunnen verplaatsen,” vertelt schepen Vandersmissen nog. “Daarom zijn de routes zo autoluw mogelijk, krijgen fietsers waar mogelijk voorrang en zorgen we voor veilige oversteekplaatsen. De focus van het fietsroutenetwerk ligt daarom hoofdzakelijk op de wijkroutes. Die moeten enerzijds de verschillende wijken van Mechelen onderling of met het stadscentrum connecteren, en anderzijds beter laten aansluiten op bijvoorbeeld fietsostrades, steen- of waterwegen. Zo kunnen fietsers zich veilig en op een overzichtelijke manier in en rond onze stad bewegen.”
Het fietsroutenetwerk kwam tot stand op basis van een studie waarin de input van fietsexperts, een diverse klankbordgroep en een grote bevraging onder Mechelaars werden meegenomen. Het zal in totaal 51,4 km lang zijn en bestaat uit 14 wijkroutes en twee fietsringwegen, de vesten en de groene fietsring. Het geheel is door zijn opbouw als een soort metronetwerk overzichtelijk en eenvoudig om over te fietsen. Bewegwijzering, infoborden en duidelijke schilderingen moeten instaan voor een vlotte navigatie. Er is ook een brochure over het fietsroutenetwerk beschikbaar en alle informatie is te vinden op www.mechelen.be/fietspaden-en-