De afgelopen jaren werd de Brusselsesteenweg vernieuwd vanaf het Plaisanceplein tot aan de Pareipoelstraat. Nu is het de beurt aan een volgend stukje: van de Pareipoelstraat tot de Europalaan en het SteenWegPark. De Brusselsesteenweg wordt ook hier verkeersveiliger, groener en aangenamer ingericht. 3000 m² wordt waterdoorlatend ingericht of zelfs helemaal onthard. Er komen een 25 bomen extra bij. In samenwerking met Pidpa wordt de riolering gescheiden heraangelegd.
Tijdens een informatiemarkt op dinsdag 5 maart konden de inwoners van de Brusselsesteenweg kennismaken met de eerste ontwerpen. Het ontwerp bestaat uit drie te onderscheiden delen: van de Pareipoelstraat tot aan de spoorwegbrug, van de spoorwegbrug tot aan de Europalaan en van de Europalaan tot aan het SteenWegPark, waar de Brusselsesteenweg doodloopt.
“Van het Plaisanceplein tot aan de Pareipoelstraat is de Brusselsesteenweg al een veilige en aangename straat. De uitstraling en principes van dit eerste deel trekken we zoveel mogelijk door. Maar er zijn ook verschillen: zo kiezen we voor fietspaden in asfalt in plaats van betonstraatstenen. Vanaf de spoorwegbrug richting Europalaan gaan we nog meer vergroenen en infiltratie van regenwater mogelijk maken. Ruim 3.000 m² wordt onthard of waterdoorlatende ingericht. In dit deel willen we de dubbele bomenrij absoluut behouden. Het laatste deel van de Brusselsesteenweg, tussen Europalaan en SteenWegPark, richten we in als een echte tuinwijk. We trekken het park letterlijk de wijk in. In heel het project komen in totaal een 25-tal extra bomen”, vertelt schepen van Openbare Werken Patrick Princen.
“De Brusselsesteenweg is een belangrijke verkeersader. De uitgangspunten bij deze verdere heraanleg zijn opnieuw het verhogen van de verkeersveiligheid, het verbeteren van de wandel- en fietskwaliteit en veiligere oversteekplaatsen. Tegelijk zorgen we ervoor dat er voldoende parkeerplaatsen voor auto’s blijven en dat de bussen van De Lijn op een vlotte manier kunnen blijven rijden. Bushaltes worden toegankelijk aangelegd en er komen geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. We zorgen bovendien voor een betere aansluiting met de fietssnelweg F44 Gent-Mechelen”, vult schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen aan.
Gescheiden riolering en ruimte voor groen
Pidpa zorgt in de straat voor een gescheiden riolering. Dat betekent dat ze het afvalwater willen afvoeren naar een installatie dat rioolwater zuivert. Via een andere riolering zal het overtollige regenwater wegstromen. “Maar we proberen zoveel mogelijk regenwater ter plaatse te houden”, gaat schepen Princen verder. “Dit doen we bijvoorbeeld door de parkeerplaatsen aan te leggen in gerecupereerde kasseien met open voegen en extra en grotere plantvakken. In het gedeelte tussen spoorwegbrug en Europalaan zorgen we ervoor dat de grote bomen extra ruimte krijgen om gezond te kunnen blijven groeien. Het doodlopende gedeelte tussen Europalaan en SteenWegPark biedt een unieke kans om deze aan te leggen als een echte tuinwijk.”
“Een aantal parkeerplaatsen zullen in het gedeelte tussen spoorwegbrug en Europalaan verdwijnen, maar in samenspraak met de VDAB zorgen we ervoor dat de buurtbewoners op specifieke tijdstippen terechtkunnen op hun parking”, aldus nog schepen Alexander Vandersmissen.
Planning en kostprijs
Op basis van de feedback van de buurtbewoners worden de ontwerpen verder afgewerkt. Bedoeling is om in het najaar van 2024 de omgevingsvergunning aan te vragen, zodat de werken in de loop van 2025 kunnen aanvangen. Het einde van de werken is voorzien tegen het voorjaar van 2026.
Een eerste globale kost voor dit voorontwerp wordt geraamd op 1,7 miljoen euro incl. btw, waarvan 633.000 euro voor stad Mechelen en 1,1 miljoen euro voor Pidpa.