In negen straten in Hombeek en Muizen vernieuwt Pidpa de riolering en verbetert Stad Mechelen de weginfrastructuur, zowel verkeers- als klimaatvriendelijk. Ontharding speelt een grote rol, maar ook het creëren van ruimte waar buren elkaar kunnen ontmoeten en meer comfort voor de actieve weggebruikers.
Het bestek is klaar en maandagavond goedgekeurd door de gemeenteraad. Het gaat om riolerings- en wegenwerken in de Humbeekseweg, Driesstraat en Hultendries in Hombeek enerzijds en de Muizenvaart, Plankendaalstraat, Rateaulaan, Kreefthoeveweg, Vennecourtlaan en Lotelingenstraat in Muizen anderzijds. Na het vinden van een aannemer gaan de werken later dit jaar van start.
Humbeekseweg, Driesstraat en Hultendries
Deze straten in Hombeek krijgen een nieuwe gescheiden riolering vanaf de zomer van 2024. Dankzij subsidies van de Vlaamse Milieumaatschappij en de middelen van Pidpa zullen de straten een rioolleiding krijgen voor afvalwater (DWA= droogwaterafvoer) en een aparte voor hemelwater (RWA= regenwaterafvoer). Dat hemelwater wordt dan afgevoerd naar de bestaande grachten, die dan optimaal functioneren voor de opvang van regenwater.
Schepen van openbare werken en klimaat Patrick Princen: “Na de rioleringswerken maken we werk van een nieuw wegdek en een betere, klimaatvriendelijke inrichting van de straten zelf. Dit op maat van fietsers en het optimaal infiltreren van water. De bestaande gracht van Hultendries en de Driesstraat krijgt door een aanpassing van de weg nog meer ruimte voor buffering en infiltratie. De Driesstraat telt naast extra bomen ook wadi’s tussen de opritten van de huizen zodat water weg kan. Het inzetten van grasbetontegels langs de kanten van de weg en opritten zorgt ook voor het veiliger kruisen van tegenliggend verkeer en het beter wegsijpelen van water. Twee vliegen in één klap dus.”
“De aanpassingen en vernieuwingen zullen resulteren in betere, meer comfortabele en veilige straten”, zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Door de smallere inrichting creëren we ook rustige verkeersstromen, meer op maat van het lokaal verkeer in een woonbuurt.”
De herinrichting van de Humbeekseweg gebeurt in samenwerking met de gemeente Zemst, daar de Humbeeksebaan. “We zijn al twee jaar bezig met de nodige voorbereidingen. Goed dat we op korte termijn het startschot kunnen geven voor deze gemeente-overschrijdende werken”, lichten burgemeester van Zemst Veerle Geerinckx en schepen van Openbare Werken Dirk Van Roey toe.
Buurtbewoners konden hun feedback meegeven op het voorontwerp tijdens het buurtmoment op 5 september 2023. Op basis van die aantekeningen kwam het finale ontwerp tot stand. De concrete plannen zijn te raadplegen via: www.mechelen.be/stadsvernieuwing/driesstraat-hultendries-humbeekseweg
Voor de rioleringswerken betaalt Pidpa zo’n 3,35 miljoen euro. Het kan daarvoor rekenen op een subsidie van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) van 1,88 miljoen euro. Stad Mechelen investeert 933.000 euro in de heraanleg van de drie straten.
Muizenvaart, Plankendaalstraat, Rateaulaan, Kreefthoeveweg, Vennecourtlaan en Lotelingenstraat
In Muizen zullen nog eens vijf straten een gescheiden riolering krijgen en volledig vernieuwd worden. Door de lagere ligging van deze wijk in de Barebeekvallei komt hier potentieel veel hemelwater samen. Dat hemelwater wordt via een aparte leiding geleid naar punten waar het wordt opgeslagen of in de bodem kan dringen. Een voorbeeld daarvan is het nieuwe buffer- en infiltratiebekken op het einde van de Plankendaalstraat. Door de aanleg van de nieuwe vuilwaterriolering wordt de Barebeek niet langer vervuild met rioleringswater.
Na de ondergrondse werken pakt de stad de bovenbouw aan. “We vormen de Rateaulaan om tot woonerf, waar het aangenamer is om te wonen en waar voetgangers het ritme aangeven. De straat wordt enkelrichting, er komen extra plantvakken en meer ruimte voor de bestaande bomen, de parkeervakken krijgen waterdoorlatende verharding en op vraag van de bewoners komen er fietsnietjes”, vertelt schepen Patrick Princen.
Hij gaat verder: “In de Plankendaalstraat krijgt het stuk tussen de Leuvensesteenweg en de Wupstraat een klassieke inrichting met een rijbaan in asfalt en voetpaden met dezelfde uitstraling krijgen als in de rest van de Sint-Albertuswijk. Veiligheid van voetgangers en fietsers staat hier voorop, met brede voetpaden en fietssuggestiestroken. Omwille van de beperkte breedte wordt het stuk tussen de Rateaulaan en Leuvensesteenweg enkelrichting. Verderop krijgen de Plankendaalstraat en de Kreefthoeveweg groene bermen waar regenwater kan infiltreren. De betonnen rijweg heeft een beperkte breedte, maar kruiselings verkeer blijft mogelijk. Parkeervakken worden aangelegd met waterpasserende kasseien.”
Op 22 november 2022 vond er een eerste buurtmoment plaats. Daar communiceerden we de plannen met de bewoners en konden zij hun opmerkingen geven. Meer info over de riolerings- en wegenwerken in deze straten vind je op: www.mechelen.be/stadsvernieuwing/muizen-planckendael
Het totale budget voor Stad Mechelen wordt geraamd op iets meer dan 705.000 euro. Pidpa voorziet net geen 3 miljoen euro voor de rioleringswerken.