Na de uitgebreide evaluatie en tevredenheidsbevraging over de vesten, organiseerde het stadsbestuur de voorbije weken verschillende participatiemomenten en toelichtingen op wijkniveau om de vesten terug in balans te brengen. Op basis van die input doet het stadsbestuur concrete voorstellen tot aanpassingen in de tijdelijke inrichting van de vesten. De voorstellen om de vesten in balans te brengen worden besproken op een extra gemeenteraad op 21 december 2023.
De voorgestelde aanpassingen gaan over de organisatie van de mobiliteit zelf, de omrijfactor, maar ook over de zogenaamde leesbaarheid van de vesten, de inrichting ervan en enkele heel bijsturingen voor o.a. zorgverleners. Daarbij werden geen taboes gemeden.
Als eerste werd het terug openzetten van het tweerichtingsverkeer op de noordelijke vesten tussen Antwerpsepoort en Nekkerspoel onder de loep genomen. Deze bijsturing werd door meerdere belangengroepen gevraagd en hebben ook de sympathie van het stadsbestuur, maar blijken in de praktijk niet realiseerbaar zonder de verkeersveiligheid op te offeren. Bovendien zou deze ingreep grote en onoplosbare files creëren. Dit onder meer omwille van de noodzakelijke werken aan de wanden van de afleidingsdijle en het nieuwe woonzorgcentrum, maar ook omwille van de fietsstrook, het conflictvrije karakter van de kruispunten, de nu reeds erg hoge belasting van het kruispunt Antwerpsepoort en Nekkerspoel en de aanwezigheid van de Tangent die potentieel veel extra verkeer naar de noordelijke vesten kan brengen.
Daarom wordt voorgesteld om enkel aan een afgebakende groep bewoners en de zorgsector doorgang te verlenen via bepaalde knips. Ongeveer 10.000 bewoners uit Mechelen-Noord en Nekkerspoel zouden dan in wijzerszin langs de noordelijke vest kunnen rijden. De bewoners uit een zone rond de verkeersknips aan de spoorweg, zullen van west naar oost door de verkeersknips in de Jan Bolstraat en Kleine Nieuwedijkstraat mogen rijden. In één richting dus om zo zonder omweg naar bijvoorbeeld Nekkerspoel of de Tangent te rijden. De verkeersknip in de Caputsteenstraat blijft. Zo zorgen we voor een veiligere schoolomgeving.
Tweede belangrijke bijsturing betreft de Olivetenvest. Dit vestensegment opnieuw volledig openzetten richting Antwerpsepoort – dus niet enkel voor de bewoners uit de cluster Battel zoals nu – blijkt evenmin mogelijk omwille van de filevorming die zou ontstaan door het aanzuigeffect. Er zou opnieuw een sluiproute door de Hoogstraat-Adegemstraat ontstaan en het kruispunt aan de Antwerpsespoort zal overbelast worden. Bovendien zou het een vlotte doorstroming van De Lijn hinderen.
Om de professionele bereikbaarheid van de zorgsector te verbeteren, krijgen ook zij doorgang aan de knips op de vesten en in Nekkerspoel . Om de selectie van vergunde nummerplaten te maken hanteren we het Riziv-nummer van de Mechelse zorgverleners. Het gaat over een vijfhonderdtal personen: huisartsen, thuisverplegers en vroedvrouwen. Ook voor de MinderMobielenCentrale bekijken we de aanvragen individueel.
Om de leesbaarheid van de vesten te verbeteren komt er in het voorjaar een uitgebreide communicatiecampagne naar de bredere regio. Daarbij wordt Mechelen in de markt gezet als gezellig en nabij. Bij de uitwerking ervan betrekken we dan ook de handelaars. Op het terrein verbeteren we de leesbaarheid met betere signalisatie en een nieuwe digitale parkeersignalisatie vanaf maart 2024.
Na de invoering van de aanpassingen zal de politie bij een eerste overtredingen werken met een waarschuwingsbrief. De brief zal ook toegankelijke informatie over de verkeersbereikbaarheid van Mechelen geven.
Er komt ook een voorstel om het aanbod van de succesvolle shoppingshuttle nog uit te breiden. Voor een betere beleef- en beeldkwaliteit doen we ook een aantal concrete verbetervoorstellen voor Brusselpoort, Liersesteenweg, Antwerpsesteenweg, het eenrichtingsverkeer in de Fr. de Merodestraat en de verkeerslichten op de Tangent.
Meer dan mobiliteit
De vesten moeten meer functies krijgen dan alleen maar de mobiliteit van auto’s verzekeren. De Nieuwe Vesten dragen de modal shift en moeten daarom dus meer ruimte voor fietsers en bussen bieden en meer kwaliteit garanderen voor voetgangers. De vesten dragen bij tot het vergroenen en ontharden in het kader van onze klimaatambities. Ze maken ook deel uit het van het stedelijke weefsel. Daarvan zijn de verbetervoorstellen met horecaterrassen langs Zandpoortvest, een actievere invulling voor de site rond de Brusselpoort en Mercierplein alvast drie concrete voorbeelden.
De aanpassingen die aan de gemeenteraad worden voorgelegd gaan over de tijdelijke inrichting. Het zijn aanpassingen die het stadsbestuur in de eerste helft van 2024 wenst door te voeren. De komende maanden en jaren werken de ontwerpers verder aan een definitief ontwerp. In de toekomst zullen de bewoners opnieuw hun feedback kunnen geven op de plannen.
“De voorgestelde aanpassingen zijn maatwerk voor de problemen die werden aangehaald door de verschillende belangengroepen en de bewoners. Ik wil iedereen bedanken die de voorbije weken en dagen heeft bijgedragen aan deze verbetervoorstellen. Daarmee willen we komen tot een breed gedragen tijdelijke inrichting die de onbetwistbare winsten die we tot nu toe al hebben geboekt onder meer inzake veiligheid, doorstroming en vergroening alsnog kunnen verzoenen met de vermelde uitdagingen”, zegt burgemeester Bart Somers.
“We hebben al een belangrijk traject afgelegd op de vesten naar verbetering van comfort voor fietsers, toegankelijke bushaltes, naar vergroening en leefbaarheid. De uitgebreide feedback en suggesties van de Mechelaar nemen we nu ter harte. In aanloop naar de definitieve heraanleg zetten we een extra tandje bij op vlak van kwaliteit van voetpaden, bijkomende vergroening, maar vooral ook leesbaarheid van de vesten met nog duidelijkere verkeerssignalisatie en verkeersborden. Ook wie Mechelen maar af en toe bezoekt, zal zo zonder problemen en vlot onze stad bereiken”, vertelt schepen van Openbare Werken Patrick Princen.
“Het doel van de nieuwe vesten was de leefkwaliteit in Mechelen verbeteren en onze stad voorbereiden op de toekomst,” vult schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen aan. “We hebben ons van in het begin geëngageerd om na 1 jaar grondig te evalueren en eventueel bij te sturen, zonder evenwel de winst op het vlak van verkeersveiligheid, ruimte voor zachte weggebruikers en het openbaar vervoer terug te schroeven. De voorgestelde bijsturingen dragen hier substantieel aan bij. Ze komen onder andere tegemoet aan de vraag van de inwoners van Mechelen noord om verbinding te krijgen met de tangent en bieden een antwoord op de verzuchtingen van de medische sector en de MinderMobieleCentrale.”
Op de lange termijn zullen ook de geplande brug die de fietsostrades verbindt, de fiets- en voetgangersbrug over de Dijle tussen Douaneplein en domein De Borght, en de ontknoping van Battel een nieuwe context creëren waarin de vesten zullen fungeren en waarbij verdere verbeteringen mogelijk worden.