Stad Mechelen heeft een nominatie in de wacht gesleept voor een project rond het toegankelijker, sneller en eenvoudiger maken van burgerzaken. Mechelen is trekker van het concept dat loopt in samenwerking met 37 steden en gemeenten, de federale en de Vlaamse overheid. Door het project, dat de naam Burgerloket meekreeg, kunnen Mechelaars in de nabije toekomst een aantal administratieve zaken zoals de aangifte van een geboorte, huwelijk, wettelijke samenwoning en de erkenning van een kind online regelen, volledig plaatsonafhankelijk en 24/7. Burgers krijgen bijvoorbeeld ook hun oproepingsbrief voor de verkiezingen binnenkort zowel via de post als digitaal. Op 14 december wordt bekendgemaakt wie de Gouden Byte in ontvangst mag nemen.
‘Het digitaliseren van het burgerloket is een logische stap om alle burgers snel, efficiënt en tijds- en plaatsonafhankelijk te faciliteren,” zegt schepen van burgerzaken Alexander Vandersmissen.“Als stad zoeken we steeds naar manieren om de dienstverlening naar onze inwoners toe te verbeteren. De toegankelijkheid van onze stadsdiensten zal daardoor substantieel verbeteren. Veel zaken waarvoor je nu nog naar het Huis van de Mechelaar moet, kan je binnenkort online regelen. Dat we voor dit project, waar we al lang voor ijveren, nu ook een nominatie krijgen, is een mooie erkenning voor het geleverde werk en een stimulans om aan de weg te blijven timmeren.”
De Gouden Byte is een award die de Vlaamse ICT-organisatie V-ICT-OR jaarlijks uitreikt aan de meest prestigieuze ICT-projecten van lokale of Vlaamse overheden voor een samenwerkingsverband dat intergemeentelijk of interbestuurlijk is opgezet.
Het project (deel van Gemeente zonder Gemeentehuis) zal 12 processen vereenvoudigen:
Aanvraag identiteitskaart
Aanvraag reispaspoort
Aanvraag rijbewijs
Aanvraag slachtvergunning
Verkiezingen: oproepingsbrief, verlenen van volmacht, registratie niet-Belgische kiezer
Geboorteaangifte
Erkenning van een kind
Registratie poliovaccinatie
Huwelijksaangifte
Aanvraag attest wettelijk samenwonen
Registratie voorlopige bewindvoering
Aanduiding gezworenen bij het Hof van Assisen
Via het online platform ‘Mijn burgerprofiel’ zal iedereen zijn burgerzaken vlot en eenvoudig kunnen opvolgen. Dat profiel slaat ook de brug tussen de Vlaamse agentschappen en de lokale overheden, zodat alle processen, data en documenten gemakkelijk te raadplegen zijn. Mijn Burgerprofiel geeft een overzicht van alle lopende dossiers bij Vlaamse, federale, provinciale en lokale overheden en is 24/7 beschikbaar. Streefdoel is een zo eenvoudig mogelijk proces uit te bouwen.
Het project wordt in heel Vlaanderen uitgerold. Mogelijk kan dit voorbereidend werk in een later stadium dienen als basis voor de Waalse en Brusselse tegenhangers van Mijn Burgerprofiel.
Toegankelijkheid
“Het is belangrijk dat burgers op een overzichtelijke en praktische manier online toegang krijgen tot deze diensten,” zegt Rina Rabau Nkandu, schepen van ICT en toegankelijkheid. ”Toch moeten we erover waken dat iedereen zijn weg hierin kan vinden. We willen dat zoveel mogelijk burgers gebruik kunnen maken van de nieuwe digitale dienstverlening. Daarom werden burgers bevraagd zodat we de nieuwe digitale dienstverlening gebruiksvriendelijk en e-inclusief kunnen ontwikkelen. Mensen die minder digitaal zijn of minder toegang tot internet hebben vallen niet uit de boot. We voorzien ook voor hen opleiding en begeleiding, en onze loketten blijven uiteraard vlot fysiek toegankelijk. Via gebruikersbevragingen kunnen we de e-inclusieve aanpak monitoren om waar nodig bij te sturen. In Mechelen blijven we ook inzetten op onze Mbassadeurs aan de loketten. We weten dat zij voor diverse doelgroepen belangrijk zijn. ‘”
Naast een verbetering van de klantvriendelijkheid naar burgers toe moet het project ook een grote besparing opleveren. Volgens de analyses van het Kafka-meetmodel kan het hele digitaliseringsproces nationaal een besparing van 155 miljoen euro opleveren.
Pilootproject in Mechelen
“Het Burgerloket loopt nu via een pilootproject in Mechelen, en daar zijn we heel trots op,” stelt Vandersmissen. “We zien dat Mechelaars steeds meer hun weg hierin vinden. De grote meerwaarde van dit project is dat de meeste van de gerealiseerde vereenvoudigingen niet enkel van kracht zullen worden voor de 38 deelnemende gemeenten maar voor alle Vlaamse of Belgische steden en gemeenten. Dit heeft een grote impact op het gebruiksgemak voor alle burgers en alle lokale overheden. Dat we dit project trekken, bewijst dat Mechelen een innovatieve, inclusieve en vooruitstrevende stad is. Ik wil het team van onze stadsdiensten dat dit mogelijk maakt dan ook bedanken voor het geleverde werk.”