Goed kunnen lezen, maar ook graag lezen is heel erg belangrijk in het volledige leerproces van jonge kinderen. Je goed voelen tijdens het leren lezen is een van de voorwaarden om tot lezen te komen. Basisschool Ursulinen Mechelen zet nu extra in op het lezen met een leeshond om tot beter lezen te komen. “Kinderen ervaren minder stress door het contact met de hond. De hond is aanwezig bij het extra leesuur en werkt een belangrijke angstdrempel weg. We hopen dat de kinderen meer zelfvertrouwen krijgen in het lezen en dat hun leesmotivatie stijgt”, aldus Sven van Grembergen, directeur basisschool Ursulinen Mechelen.
Het project leeshond werd in de school mee mogelijk gemaakt door de vzw AAP uit Mechelen. AAP vzw schakelt dieren laagdrempelig in om zo het welzijn van mens én dier te verhogen. Zij vonden o.a. de hond Raeka en ‘baasje/begeleider An. De voorleeshond moest aan een aantal voorwaarden voldoen: goed opgevoed en getraind zijn, rustig, aaibaar, veilig naar kinderen toe en gewoon aan grotere groepen kinderen, met mogelijk lawaai. Uiteindelijk werd de Spaanse Waterhond Raeka geschikt bevonden en kreeg baasje An, Raeka én de school een opleiding.
‘Raeka maakt lezen leuk, hij laat zich aaien, oordeelt niet over fouten en is altijd één en al oor naar wat de kinderen voorlezen’, aldus Els Schobben, leerkracht muzische vorming die het leesuur leeshond mee begeleidt. “We zien dat Raeka een positieve stimulans voor onze beginnende lezertjes is, hij doet duidelijk de leeshonger toenemen en dat vooral omdat hij nu net een hond is. Leerlingen reageren anders op voorlezen aan een hond dan op luidop voorlezen in de klas. We zetten nu vooral in op het verhogen van de leesmotivatie bij kleine groepen kinderen, die per maand zullen wisselen. Raeka heeft de voorbije maanden al kennis gemaakt met grote groepen kinderen van de basisschool en ze staan nu allemaal te popelen om naar het ‘leeshonduurtje’ te komen”.