In september vorig jaar spraken de inwoners van Battel en burgerbeweging ‘Battels Geraas’ de gemeenteraad toe om aandacht te vragen voor de verkeersoverlast en leefbaarheid in Battel. Ondertussen stuurde de actiegroep ook twee brieven naar het Stadsbestuur, jammer genoeg zonder antwoord. Daarom vraagt CD&V Mechelen een jaar later respect voor Battel: “Deze geëngageerde inwoners zitten met vragen, maar krijgen geen antwoorden van het Stadsbestuur. Voor een stad die wil inzetten op participatie is dat toch bijzonder jammer?”
In september vorig jaar spraken de inwoners van Battel de gemeenteraad toe om aandacht te vragen voor de verkeersoverlast en de leefbaarheid in Battel. De actiegroep had zo’n 1000 handtekeningen verzameld, wat toch aantoont dat de problematiek daar zeer sterk leeft. Tot nu toe is er echter nog geen rechtstreeks overleg geweest tussen het Mechels Stadsbestuur en Battels Geraas (wel met Battel Move, maar dat is iets anders), ondanks de steun in de gemeenteraad vorig jaar. Ook kwam er nog geen reactie op twee brieven die werden opgestuurd vanuit de burgerbeweging.
Karl Lauwers (gemeenteraadslid CD&V Mechelen): “Voor een Stadsbestuur dat geëngageerde burgers wil omarmen en inzet op burgerparticipatie, is dat toch jammer. Een diverse groep Battelaars wil op een geïnformeerde manier het gesprek aangaan met het beleid, om hun bezorgdheden te uiten en oplossingen te formuleren voor hun buurt. Daarom vragen we, één jaar nadat zij de gemeenteraad hebben toegesproken, opnieuw meer respect voor Battel.”
Geluidsoverlast en extra files
De inwoners van Battel lieten vorig jaar weten dat de leefbaarheid blijft achteruitgaan in Battel. De herinrichting van de Nieuwe Vesten heeft de situatie ook alleen maar verergerd, omdat er nu heel wat Mechelaars via Battel moeten omrijden om naar Mechelen-Noord of Antwerpen te rijden. CD&V Mechelen heeft daarom in het verleden al voorstellen ingediend om nieuwe geluidsmetingen uit te voeren en om de dubbelrichting terug in te voeren op de Olivetenvest op de ring, zodat niet iedereen via Battel moet omrijden.
“Nu blijkt dat de geluidsstudie van vorig jaar slechts in één deel van Battel is uitgevoerd, en telkens maar bestond uit geluidsmetingen van een kwartiertje. Dat doet lokaal toch de wenkbrauwen fronzen. Daarnaast heeft de stad beloofd om de dubbelrichting op de Olivetenvest terug in te voeren, weliswaar enkel voor een aantal bewoners langs de Battelsesteenweg” aldus Hilde Lauwers (CD&V Mechelen). Volgens de oppositiepartij blijven heel wat Battelaars dus op hun honger zitten, en verwachten ze van het stadsbestuur om hun problemen meer ter harte te nemen.
Battels Geraas blijft aandringen op een rechtstreeks contact met Stad Mechelen. Zo zijn er wel infovergaderingen geweest met het Vlaamse AWV rond de Ontknoping van Mechelen, maar blijven de inwoners van Battel met vragen zitten. Zo is het nog steeds onduidelijk of de brug van de N16 over de Vaart nu wel of niet meezit in dat AWV project, en of er anders al vroeger geluidsschermen kunnen komen in Battel. CD&V Mechelen zal daarom op de gemeenteraad vragen aan het Stadsbestuur om de bezorgdheden van de Battelaars ter harte te nemen.
Gelke Coen: “Meer dan 1 jaar geleden heb ik het woord genomen op de gemeenteraad namens een 1000-tal Battelaars. We hebben een hand uitgestoken en steeds een positieve houding aangenomen. Toch vond het stadsbestuur het niet nodig om die uitgestoken hand aan te nemen, met ons rond de tafel te zitten en (of) te antwoorden op de brief die we stuurden. Ik ben dan ook ontgoocheld.”
Michel Verhauwaert (Battels Geraas) vult aan: “Het is voor de Battelaars frustrerend dat we wel kunnen reageren op inspraakmomenten maar dat we amper reactie krijgen, noch van AWV als van het stadsbestuur. We worden wel gehoord maar zien geen verdere stappen. De geluidsmetingen gebeuren wel, maar op een bijzonder kleinschalige manier. Zo verliezen we als burger jammer genoeg het vertrouwen.”
Stadsbestuur ging wel in overleg
“We ontvingen na de toelichting op de gemeenteraad vorig jaar twee maal een email van Battels geraas. Eénmaal op 21 december 2022 met een reactie op het schrijven van het stadsbestuur van 18 oktober 2022, maar zonder een vraag tot overleg. Idem in een e-mail van 18 maart 2023 met bijkomende bemerkingen inzake ontknoping Mechelen Noord. Ook hierbij was geen vraag tot extra overleg. Deze info en e-mails werden overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) die inzake de aanpassing Mechelen Noord en Battelcomplex de opdrachtgever/bouwheer is met de uitdrukkelijke vraag om steeds Battels Geraas te betrekken bij de info en participatiemomenten”, zegt schepen van Openbare Werken Patrick Princen.
Volgens schepen Princen is er met de actiegroep Battels Geraas vanaf de toelichting op de gemeenteraad al heel wat overleg geweest in verschillende sessies die georganiseerd werden. In zowel november als december 2022 werden er door AWV verschillende info- en discussiesessies georganiseerd rond het project van de ontknoping van Mechelen. De geïnteresseerden uit de ruime omgeving van Battel werden hier ook op uitgenodigd en waren ook goed vertegenwoordigd. De actiegroep Battels Geraas werd hiervoor ook specifiek uitgenodigd en gecontacteerd.
In de lente van 2023 werden er twee digitale expertensessies georganiseerd. Deze gingen over thema’s die belangrijk zullen zijn in de rest van het proces. De eerste expertensessie vond plaats op 25 april 2023 en ging over het milieueffectrapport. De tweede expertensessie over geluid vond plaats op 16 mei 2023. De actiegroep Battels Geraas werd hier telkens voor uitgenodigd en nam hier ook aan deel. Mocht iemand de expertensessies gemist hebben, dan kunnen die op de website van AWV herbekeken worden.
Daarnaast werden in juni 2023 een aantal dialoogmomenten georganiseerd. Daar werd een overzicht gegeven van waar het project staat met de plannen en werd er feedback verzameld. Zo werd er een avondsessie specifiek in Battel georganiseerd, namelijk in cultuurcentrum De Baronie. De inwoners van Battel, inclusief de actiegroep Battels Geraas, kregen een uitvoerige toelichting over het project en aan dialoogtafels was er ruimte om vragen te stellen en feedback te geven. Er kwamen meer dan 100 bezoekers langs, vooral de tafel over de verkeersoplossing kon op veel belangstelling rekenen.
Twee dagen later, op donderdag 22 juni 2023, vond een dialoogmarkt plaats in het congres- en erfgoedcentrum Lamot. Het grote publiek kon zich informeren over de stand van zaken en vragen stellen aan het studieteam. Infopanelen en helder kaartmateriaal toonden de verkeersoplossing, de nieuwe fietsverbindingen en de strategie om de open ruimte duurzamer te maken. Aan dialoogtafels konden bezoekers input geven op de plannen en in gesprek gaan met het studieteam.
ok dit najaar vinden er opnieuw werksessies plaats met de stakeholders en wordt er opnieuw een dialoogmarkt georganiseerd, dit om zoveel mogelijk feedback te krijgen en in overleg te kunnen gaan met alle betrokkenen, dus ook met de actiegroep Battels Geraas.
Naast de opnames van de expertensessies is er voor alle geïnteresseerden ook heel veel andere informatie terug te vinden op de website van AWV zoals plannen, timing, specifieke nota’s, enz: wegenenverkeer.be/werken/de-ontknoping-van-mechelen
Of de brug meegenomen wordt in het project wordt onder meer bepaald op basis van het onderzoek naar de staat van de brug dat door AWV wordt opgevolgd. Sowieso worden milderende maatregelen zoals de vraag omtrent geluidschermen binnen die milderende maatregelen mee onderzocht.
“In de Gemeenteraad heb ik namens het stadsbestuur gezegd dat we zeker bereid zijn om met ‘Battels Geraas’ te spreken en rond tafel te zitten indien ze dat wensen”, besluit Princen.
foto: Google Maps